Hvor og hvorfor sjekker jeg flybestillingen min?
Å sjekke flybestillingen er en av de viktigste prosedyrene før avreise som alle reisende bør gjennomføre, uansett tidligere reise- og billetterfaring. Det er ikke alltid du får informasjon om endringer i bestillingen, så det er bedre å sørge for at du gjør noe selv.
Hvorfor bør du aktivt sjekke bestillingen din?
Jeg anbefaler at du sjekker billetten din både noen dager eller timer før avreise og noen uker etter kjøpet, og ikke bare for feilpris, feilpris eller feilbilletter.
Du kan finne ut at flyet ditt er forsinket med noen titalls minutter, og deretter sjekke gyldigheten av reservasjonen og at du faktisk kommer til å reise i løpet av det siste.
Når er det beste tidspunktet å sjekke bookingen min?
| Når | Hvorfor |
|---|---|
| Umiddelbart etter kjøpet | Kontroller at navnet ditt er riktig, sjekk flyvninger |
| 30 dager før avreise | Flyselskapene kan endre flytider |
| 72 timer før avreise | siste sjekk før avreise |
| 24 timer før avreise | innsjekking, utfylling av dokumenter (passnummer) |
Selv om flyselskapet er forpliktet til å informere deg når en flyvning endres, er dette ikke alltid tilfelle.
På min reise til Tanzania i oktober 2025 ville jeg for eksempel ikke ha fått vite om kanselleringen av Air Tanzania-flyvningen i det hele tatt hvis jeg ikke aktivt hadde sjekket statusen på flyvningen min 14 dager før avreise.
Det kan være flere grunner til at du ikke får vite om en flyendring. De vanligste er
- Du kjøpte flyreisen gjennom en tredjepart (et byrå som Kiwi.com) - det er ikke alltid god kommunikasjon mellom flyselskapet og byrået, så du vil heller ikke være klar over flybyttet.
- e-posten om flybytte havner i søppelpostmappen din
- Du har oppgitt feil e-postadresse da du kjøpte flyreisen
- Flyselskapet kontakter deg på telefon, og du svarer ikke på et ukjent nummer fra utlandet
Sammenlign flypriser på skyscanner.com
Hvor kan jeg sjekke bestillingen min?
Du trenger bare én ting for å gjøre dette - den 6-sifrede bestillingskoden. Den ser vanligvis ut som RF3U7P, og du vil motta den i kjøpsbekreftelsen i e-posten din.
Dette nummeret kalles ofte PNR-kode, reservasjonsnummer eller bekreftelsesnummer. Hvert flyselskap eller byrå kaller det litt forskjellig.
Vær imidlertid oppmerksom på at du kan motta flere av disse kodene.
Hver kode brukes til å kommunisere med noen andre - en billettforhandler, et globalt reservasjonssystem eller et flyselskap. Hvis den første koden ikke fanges opp av billettkontrollappen din, må du derfor ikke få panikk, men prøve å finne en annen kode.
Etternavnet til en av passasjerene legges inn sammen med bestillingskoden, uten aksenter.
Flyselskapets nettside
Den beste måten å sjekke flybestillingen din på er på flyselskapets nettside, der du alltid bør kunne se eventuelle endringer.
I tillegg kan du ofte velge tilleggstjenester som å bestille et bestemt sete eller legge til bagasje direkte på flyselskapets nettside.
- Innsjekking fungerer bare med flyselskapets PNR-kode
- Hvis du har bestilt flyreisen via et annet nettsted (Kiwi.com, Trip.com osv.), er det ikke sikkert at du får flyselskapets PNR-kode sammen med billetten, og du vil ikke kunne logge inn på flyselskapets nettsted.
- på flyselskapets nettsider, se etter bestillingsinnloggingen din vanligvis under fanene Manage Booking, My Booking, My Trips osv.
Tips: Sjekk nettsiden vår for fullstendig informasjon om flyselskapet - bagasjekvoter, tjenester om bord eller når innsjekking på nett er tilgjengelig.
På nettsalgsbyråets nettside
Hvis du har kjøpt flyreisen gjennom en tredjepart og ikke har mottatt PNR-koden til flyselskapet, er det bare mulig å sjekke på byråets nettside under deres eget bestillingsnummer.
Ulempen er at det noen ganger bare er flyselskapet som har gyldig informasjon, og det er ikke sikkert at du kan se eventuelle endringer når du sjekker bestillingen din på nettsalgsbyråets nettsted.
GDS-verktøy
Nyttige verktøy for billettsjekk henter data direkte fra Global Distribution Systems (GDS), den samme databasen som brukes av for eksempel flyselskapene.
Du kan bruke disse verktøyene til å se statusen til billetten din, spesielt hvis du ikke kjøper flyreisen direkte via flyselskapets nettside, men via en mellommann (Kiwi, Expedia, MyTrip, Booking.com osv.).
Noen av disse formidlerne tilbyr ikke en PNR-kode direkte for å logge inn på flyselskapets nettside. Ved å logge inn på disse verktøyene vil du imidlertid ofte også motta flyselskapets PNR-kode, slik at du kan sjekke bestillingen din direkte med flyselskapet.
Det finnes flere GDS-verktøy for å sjekke billetten din:
| Verktøyet | GDS-system | Eksempler på leverandører |
|---|---|---|
| CheckMyTrip | Amadeus | Booking.com, Opodo, Expedia, Trip.com |
| ViewTrip | Travelport | Edreams, MakeMyTrip, Flight Centre |
|
|
Sabre | Tiket.com, Priceline, Lastminute.com |
* Tripcase.com er ikke i drift fra og med april 2025. Du kan bare sjekke bestillingen din hos den spesifikke forhandleren du kjøpte billetten fra, hvis den tillater dette alternativet.
Leverandører samarbeider imidlertid ofte med flere GDS-systemer, så hvis bestillingskoden din ikke fungerer med ett verktøy, kan du prøve et annet. Ovennevnte er eksempler på foretrukne GDS-systemer, men Edreams, for eksempel, bruker ofte Amadeus også.
Hvordan registrerer jeg meg?
- CheckMyTrip - checkmytrip.com
- du må opprette en konto, logge inn og laste ned mobilappen
- deretter fyller du inn bookingnummeret ditt + etternavn
- ViewTrip - viewtrip.travelport.com
- du trenger bare bestillingsnummeret ditt + etternavn
Kombinere flyreiser med flere flyselskaper
Hvis reisen din kombinerer flere forskjellige flyselskaper, kan hvert av dem ha sitt eget PNR-nummer (reservasjonsnummer).
På reisen min fra Praha til Zanzibar fløy jeg for eksempel med Lufthansa og Oman Air.
Alle flyreisene ble kjøpt som én bestilling, men Lufthansa-flyreisen fra Praha til Frankfurt hadde en annen PNR-kode enn Oman Air-flyreisen fra Frankfurt FRA via Muscat MCT til Zanzibar ZNZ.
I dette tilfellet viste bekreftelses-e-posten begge kodene for hvert flyselskap, slik at jeg kunne sjekke hele bestillingen på begge flyselskapenes nettsider.
Dette er imidlertid ikke alltid regelen. Derfor bør du alltid sjekke reservasjonen din på nettstedet til flyselskapet du har bestilt flyreisen direkte hos. Alle flyvninger (inkludert de som tilbys av andre partnerflyselskaper) skal vises der.
Det er imidlertid sannsynlig at du for eksempel bare kan bestille et bestemt setevalg for flyvninger med det flyselskapet du sjekker bestillingen din på.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan vet jeg om jeg har fått utstedt en billett?
Når du sjekker reservasjonen din, skriver du inn reservasjonskoden (PNR-koden).
Du bør se flydetaljer og spesielt billettnummeret (13 sifre). Uten dette nummeret er billetten ikke utstedt!
Hvorfor kan jeg ikke logge inn på flyselskapets nettside?
Du har sannsynligvis PNR-koden til forhandleren (OTA) du kjøpte flyreisen gjennom. Dette PNR-nummeret er forskjellig fra flyselskapets reservasjonsnummer.
En annen mulighet er at reisen din involverer flere flyselskaper (du flyr med en mellomlanding), der hvert flyselskap igjen kan ha sin egen PNR-kode. I dette tilfellet kan du prøve å logge inn på det andre flyselskapets nettsted.
Hva hvis flyselskapet endrer flyvningen?
Du har rett til
- ombooking til en annen flyvning eller dato
- refusjon og kansellering av flyvningen
Hvis du reiser med et EU-registrert flyselskap eller en flyvning fra EU, har du også rett til økonomisk kompensasjon.
Hvordan finner jeg informasjon om min transfer?
Ta en titt på flyplassguidene våre, der vi beskriver transferprosedyrer ut fra vår egen erfaring, men også for eksempel flyplasstjenester eller hvordan du kommer deg til sentrum.
Hva mer bør du sjekke før du reiser?
Få inspirasjon fra reisemålsguidene våre, som vi kun skriver fra steder vi selv har besøkt.
Har du flere spørsmål? Legg dem inn i kommentarfeltet nedenfor.
Noen spørsmål igjen?
Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...