Leiebil i Albania

Albania

Å reise med bil i Albania er definitivt det mest fleksible transportmiddelet. Albanias veier har blitt betydelig bedre siden det første tiåret av det tredje årtusenet, og asfalterte veier kan nå brukes nesten overalt.

Det er ikke noe problem å leie bil i Albania, og det er også et praktisk alternativ for å komme seg rundt i landet, med tanke på det store antallet billige flyreiser fra hele Europa.

Hvordan bestille en bil i Albania?

Albania er ikke et eksepsjonelt land i global sammenheng, med de fleste av de store bilutleiefirmaene som Sixt, Alamo, Europcar og dusinvis av andre som opererer her.

På grunn av det store antallet utleiefirmaer anbefaler vi å bruke den klassiske sammenligningsmotoren booking.com/cars, som sorterer alle tilgjengelige biler etter pris, størrelse eller andre kriterier du velger.

På booking .com kan du bestille en bil direkte til samme eller noen ganger enda lavere priser enn direkte gjennom bilutleienettstedene.

Du vil vanligvis leie bil i byer med en internasjonal flyplass eller i turistsentre. De aller fleste bilutleiefirmaene opererer imidlertid på Tirana lufthavn, der prisene er lavest takket være konkurransen.

Du kan også bestille bil på Kukës lufthavn, i Sarandë, hvor fergene ankommer fra Korfu, eller i Durrës, den største havnebyen. Prisene på disse stedene kan imidlertid være opptil to ganger høyere enn i Tirana.

Priser for leiebil i Albania

Leiebil i Albania er relativt billig i lavsesongen og relativt dyrt i sommersesongen fra midten av juni til slutten av august.

I denne perioden drar store mengder turister til Albania, spesielt til kysten, men de leier ofte bil for turer innover i landet.

Prisene varierer også etter lengden på leieperioden; jo lengre den er, desto lavere er det daglige leiebeløpet.

Internasjonalt førerkort og andre dokumenter

Du trenger ikke formelt sett et internasjonalt førerkort for å kjøre bil i Albania, og i praksis vil du sannsynligvis ikke bli spurt om det. Albania anerkjenner førerkort fra alle EU-land.

Hvis du ønsker å skaffe deg et internasjonalt førerkort for sikkerhets skyld, anerkjenner Albania begge de eksisterende førerkorttypene (Genève og Wien).

Bilutleiefirmaer krever vanligvis kredittkort for leie, men hvis du betaler ekstra for forsikring, er det tilstrekkelig med debetkort.

Bensinpriser i Albania

På grunn av hyppige prisendringer er det ikke noe poeng i å skrive spesifikke beløp her, men generelt er bensin i Albania ganske dyrt, og av de omkringliggende landene er det bare Hellas som har en høyere pris.

Normalt betaler du mellom 1,60 euro og 1,80 euro for en liter bensin eller diesel.

Bensinstasjonene er uansett selvbetjente, og tettheten er også god. Du finner bensinstasjoner bokstavelig talt over alt, selv i de mer avsidesliggende fjellbyene.

Bensinprisene oppgis alltid per liter.

Trafikkregler i Albania

Trafikkreglene i Albania er svært like de som gjelder i resten av Europa, om ikke annet fordi Albania er et kandidatland til EU-medlemskap.

Det er påbudt å bruke bilbelte, det er ikke lov å snakke i telefon mens du kjører, og reglene for kjøring i rundkjøringer er de samme som her, dvs. at bilen som kjører inn i rundkjøringen alltid har forkjørsrett, og at du må gi blinklys når du kjører ut av rundkjøringen.

Fartsgrensene er imidlertid forskjellige:

  • kommune / tettbygd strøk - 40 km/t
  • utenfor tettbygd strøk - 80 km/t
  • motorvei (skilt på blå bakgrunn) - 90 km/t
  • motorvei (skilt på grønn bakgrunn) - 110 km/t

Bøtene i Albania er ikke veldig høye, men politiet går ofte etter biler med utenlandske skilter, så vi anbefaler absolutt å følge reglene, spesielt fartsgrensen i landsbyen.

Sammenlign priser på leiebil

Trafikk og andre tips

Både viljen til å følge reglene og respekt for politiet er helt ukjente begreper blant mange albanske sjåfører.

Albanske sjåfører er svært dyktige til å bryte reglene, og de må være svært oppmerksomme på den lokale trafikken for å unngå ulykker.

Hva er de største regelbruddene blant bilførere i Albania?

  • blinklys - her gis blinklys helt tilfeldig, og for eksempel når man skifter kjørefelt, praktisk talt ikke i det hele tatt
  • fartsovertredelse - spesielt utenfor landsbyer blir det sjelden observert
  • forbikjøring - sannsynligvis den farligste vanen. Albanere forbikjører absolutt overalt, ikke unntatt svingete fjellveier der du ikke kan se 100 meter fremover. På de bredere veiene kan du bli forbikjørt fra høyre av en fil
  • forkjørsrett - særlig i byene er den lovfestede forkjørsretten ofte erstattet av "førstemann til mølla"

Og bare for ordens skyld, albanere elsker tyske biler, spesielt Mercedes. Det er sannsynligvis ikke noe land i verden med en større konsentrasjon av Mercedes enn Albania.

Kvaliteten på veiene i Albania

Kvaliteten på veiene har blitt betydelig bedre. Selv i det første tiåret av det tredje årtusenet var det fortsatt vanlig at selv relativt store byer i avsidesliggende områder bare hadde grusveier. Nå er dette bare tilfelle i små fjellandsbyer, men det aller meste av landet kan nås med vanlige veier.

Kvaliteten er til tider litt dårligere, så du må ta høyde for et og annet hull i veien, men med mindre du skal til turistdestinasjoner som ligger helt utenfor allfarvei, trenger du ikke en stor firehjulstrekker.

Motorveier i Albania: bompenger eller vignett?

Motorveinettet i Albania er langt fra komplett, og spesielt i hovedretningen Tirana - Shköder - Montenegro er det en merkbar mangel på motorveier. Trafikken er svært tett i denne delen, og det er ofte lange, saktegående bilkøer.

En ekte motorvei mellom Tirana og Nord-Albania finner du bare på den 20 km lange strekningen mellom Tirana og Skadar.

Albanias lengste motorvei , A1, går sammenhengende i ca. 80 km over utfordrende fjellterreng mot byen Kukës og videre inn i Kosovo. Denne motorveien har kortet ned reisetiden fra Tirana til Kukës eller Kosovo fra ca. 7 timer til bare 2 timer.

Motorveien A3 forbinder Tirana med byen Elbasan ca. 45 km lenger sør.

Den siste motorveien, A4, er ca. 30 km lang og forbinder feriestedet Vlorë med Fier i innlandet. Deretter følger en firefelts motorvei som fører til Tirana via Dürres/Drac.

Det brukes ikkefrimerker på motorveien.

Bompenger betales kun for den lengste motorveien A1, eller for den 5,5 km lange Kalimash-tunnelen, som ikke er farbar. Du kan kun betale kontant ved bomstasjonen med 600 alle eller 5 euro. Du kan også betale i euro.

Denne artikkelen kan inneholde tilknyttede lenker som redaksjonen vår kan tjene provisjon fra hvis du klikker på lenken. Se vår side om annonsepolitikk.

Noen spørsmål igjen?

Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...

0 kommentarer

Logg inn på Cestee

... det verdensomspennende reisefellesskapet

Fortsett med Facebook

Har du ikke en reisekonto ennå? Registrer deg