Transport i Kairo

Kairo

Selv om Kairos jungel tilbyr anstendig offentlig transport etter afrikansk standard, er den mest effektive måten å komme seg rundt i byen på til fots eller med taxi.

Finn skjulte tilbud på de beste hotellene på booking.com

Til fots

Ved første øyekast er Kairo alt annet enn en fotgjengervennlig by. Men faktum er at gange er det mest effektive transportmiddelet, i hvert fall i sentrum og i det historiske islamske Kairo, som er de viktigste turistområdene.

Før du begir deg ut i Kairos gater, er det lurt å forberede seg på et par ting:

  • Legg igjen de nye skoene hjemme... Kairos gater er ekstremt støvete, og markedsplassene dumper mye søppel direkte på fortauene.
  • Ikke forvent fotgjengeroverganger. Å krysse gatene er en veldig vill disiplin i Kairo, og du må være uredd, se selvsikker ut og holde øye med trafikken til enhver tid. Når det dukker opp et smutthull, er det bare å ta seg gjennom bilene, så vil de tilpasse kjøringen sin.

Kairo er et relativt trygt sted, og det er ingen større fare enn lommetyverier i sentrum eller turistområdene. Vær imidlertid ekstra forsiktig med lommetyverier, for spesielt på markedsplassene vil du bokstavelig talt befinne deg kropp mot kropp gjennom folkemengder. Under slike forhold er det veldig lett å gå glipp av et tyveri.

Drosjer og Uber i Kairo

Drosjer er det mest relevante transportmiddelet for avstander du ikke er villig til å gå. T-banen tar deg langt fra til alle attraksjonene, og busser er ekstremt upraktiske for en turist.

Drosjer og Uber-sjåfører er allestedsnærværende i Kairo, hvor som helst og når som helst på døgnet.

Uber

Å bruke Uber-mobilappen er den mest praktiske måten å komme seg rundt i Kairo på. Ulempen er åpenbar: Du må ha tilgang til internett. Skaff deg enten et lokalt data-simkort på flyplassen, eller kjøp et e-simkort på forhånd hjemmefra via vår populære airalo.com.

Uber fungerer her som i alle andre byer i verden. Du velger ruten din i appen, og den kobler deg automatisk til nærmeste sjåfør og viser deg prisen du skal betale. Når turen er over, trekkes prisen fra kortet ditt, som du må legge inn i appen på forhånd.

Du slipper å betale ekstra kontanter, du trenger ikke prute på prisen, du vet nøyaktig hvor mye du skal betale. Hvis du skal være i Kairo i en lengre periode, anbefaler vi absolutt at du kjøper et data-simkort bare for å bruke Uber, som virkelig er det desidert mest praktiske transportmiddelet i Kairo.

Når du bruker Uber, er det veldig nyttig å kjenne til de østarabiske tallene som brukes i Egypt, som er svært forskjellige fra de klassiske arabiske tallene vi er kjent med. Når du bestiller en Uber, vil appen vise deg bilens registreringsnummer, men med de velkjente arabiske tallene. Disse brukes imidlertid ikke på ekte bilskilt, og du må oversette de arabiske tallene til østarabisk i hodet ditt:

  • 1 = ١
  • 2 = ٢
  • 3 = ٣
  • 4 = ٤
  • 5 = ٥
  • 6 = ٦
  • 7 = ٧
  • 8 = ٨
  • 9 = ٩

Eksempler på Uber-priser

  • Sentrum (Tahrir) - Pyramidene: ca. 200 egp
  • Sentrum (Tahrir) - GEM-museet: ca. 200 egp
  • CAI lufthavn - sentrum (Tahrir): ca. 280 egp
  • SPX lufthavn - sentrum (Tahrir): ca. 420 egp
  • Sentrum (Tahrir) - Saladin Citadel: ca. 65 egp

Få data e-sim på airalo.com

Klassiske drosjer

Offisielle drosjer er hvite med subtile svarte skravurer over dørene. Det finnes ingen taksameter i Kairo, og prisen avhenger helt og holdent av forhandlingsevnen din. Hvis du befinner deg i nærheten av en turistattraksjon, vil det være svært vanskelig å forhandle seg frem til en taxi til samme pris som en lokal ville kjørt. Drosjesjåføren vet at han før eller siden vil få tak i en annen turist og kjøre til en pris han selv setter.

Hvis du har mulighet til det, bør du gå litt lenger bort fra turistattraksjonen (minst 500 meter) og ta en taxi. Dette gjelder også på flyplassen i Kairo, for eksempel, der det er drosjesjåfører på første rad rett ved utgangen, som det er veldig vanskelig å prute med, men hvis du går ned trappene til parkeringsplassen, øker sjansene dine.

Det er en annen regel. En taxi som står oppreist, er mindre tilbøyelig til å forhandle om en god pris.

Det er lurt å lære seg i det minste de arabiske tallene, selv om de fleste taxisjåfører i Kairo forstår engelske priser.

T-banen

Kairos metro har for tiden tre linjer, og en fjerde mot pyramidene er under bygging og vil sannsynligvis ikke stå ferdig før i 2028. Metroen er ypperlig for å komme seg fra de fjerntliggende bosetningene i utkanten av Kairo til sentrum, men for turister er den ærlig talt ganske begrensende.

Metroen er også planlagt til Kairos hovedflyplass, men ferdigstillelsesdatoen blir stadig utsatt og er ukjent.

Bortsett fra det koptiske kvarteret og det nye Kairo sentrum, går metroen utenom de fleste turistattraksjonene. Den gir imidlertid god tilgang til togstasjonen, men betjener ennå ingen av Kairos flyplasser.

Les mer på vår egen side om Kairos metro.

Busser i Kairo

For utlendinger er busstilbudet et uoversiktlig rot. Selv om du kan komme deg til absolutt alle hjørner av Kairo med buss, er det vanskelig å finne ut hvilken buss du skal ta uten å beherske arabisk.

Det finnes to bussoperatører i Kairo:

  • Mwasalat Misr - et privat selskap med mer moderne busser og en nettside på engelsk: mwasalatmisr.com
  • CTA - et kommunalt transportselskap uten nettside.

Du finner bare et kart over bussrutene hos Mwasalat Misr, ellers finner du ikke et omfattende kart over hele nettverket noe sted på internett.

Bare Google Transit, som kjenner begge transportselskapene og viser de fleste holdeplassene riktig på kartet, kan hjelpe deg med å planlegge transporten din.

Buss- og holdeplassmarkeringer

Det første problemet oppstår når du allerede er på utkikk etter en bussholdeplass og den rette linjen, som du kanskje har funnet via Google. Plasseringen av bussholdeplassene som er markert på Google Maps, har en nøyaktighet på +- 100 meter. De er ikke merket på noen måte, noe som også er en fordel. Selv om du ikke står rett ved bussholdeplassen, kan du bare vinke ettertrykkelig til bussen, så stopper den.

Trykk alltid på stoppknappen når du går inn.

Mwasalat Misrs busskilting (grønn-blå-hvit) er tydelig. De har digitale tavler, og linjenummermarkeringene er alltid i de klassiske arabiske tallene som vi kjenner her.

På den annen side er merkingen på de blå CTA-bussene svært uklar. Skiltene er kun på arabisk, og tallene som brukes er østarabiske tall, som er ganske forskjellige fra de klassiske arabiske tallene. Unntaket er turistlinjen fra 2002, som går fra sentrum via Giza metrostasjon til pyramidene. Det brukes også mer moderne busser med de velkjente arabiske tallene.

Billetter: priser og hvor du kan kjøpe dem

Bussbilletter kan bare kjøpes inne i bilen og kun med kontanter. Ta helst med så små sedler som mulig.

På blå CTA-busser (linjene er kun merket med nummer) kjøper du billett av konduktøren, som enten står ved den første døren eller går aktivt gjennom vognen. Billetten koster 7,50 egp.

For de hvit-grønn-blå Mwasalat Misr-bussene (linjene er merket med bokstaven M og et nummer) kan du kjøpe billett av sjåføren for 10 egp.

Varebiler og minibusser

I tillegg til de vanlige bussene kjører det et stort antall varebiler og minibusser av varierende alder og halveringstid i hovedgatene. Det er enkelt å kjøre minibuss, det er bare å vinke til en minibuss når som helst, så stopper den for deg hvis den ikke er full.

Når du vil ut, er det bare å si fra til sjåføren. Du betaler alltid til sjåføren umiddelbart etter at du har gått om bord. Du får ingen papirbillett som med buss, du bare betaler.

Billettprisene varierer mellom 1 egp og 8 egp, avhengig av hvor langt du skal reise.

Minibussene er ikke nummerert etter linje, men det er ikke så vanskelig å navigere i systemet. Vanligvis kjører minibussene langs en bestemt gjennomfartsvei fra den ene enden til den andre.

Tuk-tuk

I tillegg til drosjer er Kairos gater også fulle av trehjulssykler med tre seter. De er hovedsakelig kjent fra Asia som tuk-tuks. Som med drosjer bestemmes prisen utelukkende gjennom forhandlinger, og den er vanligvis lik den for en taxi.

Denne artikkelen kan inneholde tilknyttede lenker som redaksjonen vår kan tjene provisjon fra hvis du klikker på lenken. Se vår side om annonsepolitikk.

Noen spørsmål igjen?

Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...

0 kommentarer

Logg inn på Cestee

... det verdensomspennende reisefellesskapet

Fortsett med Facebook

Har du ikke en reisekonto ennå? Registrer deg