Metro i Kairo
Kairo fikk en afrikansk nyhet i 1987: byen ble den første på kontinentet som fikk en fullverdig metro, og er fortsatt bare én av tre afrikanske byer med metro (de andre er Alger og Lagos).
Finn hoteller i nærheten av metrostasjoner
Kairos metro er i dag en uunnværlig del av det offentlige transportsystemet, og transporterer daglig titusenvis av mennesker fra utkanten av byen til sentrum og tilbake igjen. Besøkende og turister bruker også metroen, selv om den ikke går til alle turistattraksjonene og dermed blir mer et supplement til taxi, Uber eller gange.
T-banelinjer i Kairo
Det er tre metrolinjer i Kairo, og en fjerde er under bygging, i tillegg til betydelige deler av den tredje linjen.
- Linje 1 (offisielt markert med blått, men også rødt på ulike nettsteder) - går nord-sør og kan for eksempel brukes til å komme seg fra sentrum til det koptiske kvarteret eller til sentralbanestasjonen (Al-Shohadaa stasjon). Den går også gjennom den sentrale Tahrir-plassen (Sadat stasjon).
- Linje 2 (offisielt merket med rødt, men også gult eller oransje på ulike nettsteder) - går fra de nordlige forstedene gjennom sentrum til Giza. Du kan bruke den til sentralbanestasjonen (Al-Shohadaa stasjon), Tahrir-plassen (Sadat stasjon), til pyramidene (Giza stasjon, hvor du må bytte til buss eller minibuss og ta den 15 km til) eller til Kairotårnet.
- Linje 3 (offisielt markert med grønt, på ulike nettsteder også med turkis) - går øst-vest og er fortsatt under bygging. Den er ikke særlig attraktiv for turister ennå, og er mest egnet for kortere turer innad i sentrum, til det moderne Heliopolis-distriktet eller til Zamalek Island. I fremtiden vil den også føre til Kairos hovedflyplass.
Kart over Kairos metro
På det offisielle nettstedet til Kairos metro finnes det et veiledende kart over metroen, men det viser også strekninger som ennå ikke er bygget, og noen av dem er bare med i planene og ikke engang under bygging ennå. Det kan derfor være mer forvirrende enn nyttig.
💡 Du er kanskje interessert i
- GEM - Great Egyptian Museum (min opplevelse av et besøk)
- Pyramidene i Giza - praktisk informasjon
- Hvordan komme seg til/fra Kairo CAI eller Sfinksen SPX
Derfor har vi laget vårt eget kart over det nåværende t-banenettet i Kairo.
T-banebilletter
Hvor mye koster en metrobillett i Kairo? Hvor selges billettene? Les mer i dette kapittelet.
Det finnes ingen tids- eller dagsbilletter i Kairo. Du betaler alltid for én tur, og du trenger ikke å betale på nytt når du bytter tog. Billetter selges kun på billettkontorene, som det finnes flere av på hver metrostasjon.
Prisene er delt inn i tre nivåer:
- 1 til 9 stasjoner - 8 egp
- 10 til 16 stasjoner - - 16 til 23 stasjoner 10 egp
- 16 til 23 stasjoner - - 24 eller flere stasjoner 15 egp
- 24 eller flere stasjoner 20 egp
- Offisiell prisliste: cairometro.gov.eg
På hver stasjon finner du et kart som viser i farger hvilken billett du trenger for å komme deg til destinasjonen din.
Når du reiser rundt i Kairo, kan du i de aller fleste tilfeller klare deg med en billett til 5 pund.
I billettluken får du en gul billett med magnetstripe som du stikker inn i turnstilen når du går inn i metroen og tar ut igjen (den kommer ut av turnstilen etter ca. ett sekund). Når du forlater stasjonen, må du sette billetten inn i turnstilen igjen, og der blir den værende.
Du trenger ikke å betale det nøyaktige beløpet i billettluken, operatøren veksler også til større sedler. Si navnet på stasjonen du skal til. Du kan også kjøpe lagerbilletter på en stasjon, de trenger ikke å brukes med en gang.
Tidtabeller og intervaller
Alle metrolinjene går fra ca. kl. 05.15 til 01.00, men under ramadan starter de ikke før mellom kl. 05.45 og 06.00 og slutter kl. 02.00.
Intervallene varierer mellom 4 og 10 minutter i løpet av dagen, alltid kortere om morgenen og ettermiddagen, og lengre sent på kvelden.
- 💡 Du er kanskje interessert i
- Metro i Milano
- T-bane i London
- T-banen i New York
T-banestasjoner og tog
I den sentrale delen av Kairo går metroen under bakken, mens den i utkanten av byen kommer opp til overflaten som en opphøyd jernbane. T-banestasjonene er merket med en rød M og har vanligvis ingen tilleggstjenester som toaletter eller butikker.
Hver T-banestasjon har et billettkontor og en sikkerhetsramme som du må passere for å komme inn. Det er imidlertid ikke nødvendig å ta av seg belter og metallgjenstander som på flyplasser, du trenger bare å passere gjennom rammen.
T-banetogene er rene og romslige, og de har også klimaanlegg.
Vogner for kvinner
Det finnes spesielle vogner kun for kvinner på samme sted på hvert tog. Derfor kan et rosa skilt på perrongen med påskriften "Ladies" indikere nøyaktig hvor vognen kun for kvinner stopper.
Det er alltid to vogner kun for kvinner. Den ene har et rødt (eller rettere sagt rosa) klistremerke over døren for å indikere at den er reservert for kvinner til enhver tid når metroen kjører. Den andre vognen har grønne klistremerker, noe som indikerer at menn kan bruke denne vognen etter kl. 20.00.
Mens menn ikke har adgang til disse vognene, kan kvinner fritt velge vogn. De kan reise i vognene som er forbeholdt kvinner, så vel som i alle andre vogner sammen med menn.
Noen spørsmål igjen?
Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...