Metro i New York
T-banen er den beste og i de fleste tilfeller den eneste måten å reise rundt i New York City på. Det er den eneste måten å komme seg til praktisk talt alle turistattraksjoner på, og det tette nettverket strekker seg så langt som til Brooklyn, Queens og Bronx. Velg helst et overnattingssted som ligger i gangavstand fra undergrunnsbanen - da er du klar, og det blir en lek å komme seg rundt i New York.
På amerikansk engelsk brukes begrepet Subway hovedsakelig om undergrunnsbanen.
- Den billigste overnattingen i New York
- Flybilletter til New York City
Med en total lengde på over 380 km er New Yorks undergrunnsbane nummer 12 i verden. De første togene begynte å kjøre i 1904, noe som gjør New York City Subway til den åttende eldste undergrunnsbanen i verden.
Selv om det kan virke komplisert å ta t-banen i New York City til å begynne med, vil du snart få taket på det, og etter noen få turer vil du kjøre som en innfødt newyorker. Stasjonene er tydelig skiltet, og det samme er alle overganger.
Her er noen tips for en problemfri T-banereise i New York.
T-banekart over New York
Nøkkelen til å komme seg rundt i New York City uten problemer er å alltid ha med seg et kart over undergrunnsbanelinjene. Selv om det finnes kart i alle vogner og på alle stasjoner, er det lurt å ha et kart lastet ned på telefonen for å kunne planlegge reisen. T-banekartet kan du finne og laste ned på web.mta.info/maps.
Et live-kart som viser den nåværende nettverksstatusen er nå også tilgjengelig på mta.info. Du kan for eksempel klikke på et stasjonsnavn for å se de nærmeste togavgangene i alle retninger.
Metro Card / OMNY-billettpriser
På T-banen i New York kan du velge mellom to måter å betale billetten på:
- OMNY kontaktløs betaling med debet-/kredittkortet ditt (mobil, klokke, ...).
- Klassisk T-banekort i papirformat
Prisene for begge alternativene er de samme, men ikke helt...
Priser for 2,90 usd
Hver T-bane- eller bybussreise i New York City koster 2,90 usd, uavhengig av tid eller avstand.
Prisen beregnes fra første gang du går inn i T-banen til du går ut av den, og du kan bytte hvis du ikke går gjennom en svingskranke på det aktuelle omstigningspunktet (ikke alltid mulig).
Hvis du betaler kontaktløst med kort, mobil eller klokke, belastes du bare med 2,90 dollar. Fest kortet/mobilen til leseren ved vendebommen når du går inn og ut av stasjonen.
Når du betaler med Metro Card , betaler du alltid 1 usd ekstra for selve billetten, som ikke kan lastes opp på nytt når det gjelder enkeltbilletter. I tillegg kan du bare kjøpe en billett med to registrerte reiser. Totalt er den laveste prisen for et enkelt Metro-kort 5,80 usd, der 1 usd er gebyret for kortet og 2 x 2,90 usd for to Metro- eller bussturer.
Hvis du vet at du bare skal ta én tur og ikke ønsker å bruke kontaktløs betaling, kan du kjøpe en enkeltbillett for 3 usd.
Et 7-dagers kort koster 34 usd
Det finnes ingen 24-timers- eller 3-dagersbillett i New York City, den laveste tidsperioden er bare 7 dager. Den koster 34 USD og gjelder for ubegrenset antall reiser med t-banen, bussene og taubanene til Roosevelt Island.
Kontaktløs betaling: fungerer ved at det trekkes 2,90 dollar etter hver enkelt tur, opptil maksimalt 12 ganger totalt, noe som gir en sluttsum på 34 dollar. Fra og med den 13. turen, selv om du fortsatt må feste kortet/mobilen/klokken til leserne, trekkes det ikke noe beløp.
Metro Card: Med denne versjonen betaler du for hele 7 dager, uavhengig av om du begynner å bruke Metro på mandag eller kanskje torsdag. Kortet koster 1 dollar ekstra, men i motsetning til enkeltbilletter kan flerdagers Metro Card lades opp på nytt. Du kan altså beholde billetten til ditt neste besøk i New York eller gi den videre til noen du kjenner som skal besøke byen.
Hvor kan jeg kjøpe billetter?
Du kan kjøpe billetter til New Yorks T-bane i billettautomatene på hver stasjon. Du kan betale med kontanter eller kort.
Hvordan bruker jeg billettene mine?
Du går gjennom dreieskinner når du går inn og ut av stasjonen. For kontaktløs betaling holder du bare kortet/mobilen/klokken din mot leseren merket OMNY og går gjennom dreieskiven. Prosedyren gjentas når du forlater stasjonen.
Hvis du bruker et tradisjonelt papirkort, kan du dra billetten gjennom et par sølvfargede skinner, og så åpner dreiekorset seg. Igjen må samme prosedyre gjentas når du forlater stasjonen.
Du går ikke gjennom turnstiles når du bytter tog.
Lokaltog vs. ekspresstog
Den kanskje vanligste forvirringen blant turister oppstår i forbindelse med dette vanskelige aspektet ved New Yorks T-banesystem. Du ser på et kart at Blue Line-linjene går gjennom den nærmeste stasjonen, og så er du klar til å dra! Men du venter forgjeves på akkurat din forbindelse, det stopper stadig tog fra den andre linjen som du ikke trenger å ta, og av og til suser t-banen du vil ta forbi perrongen på det tredje sporet.
Dobbeltsjekk alltid nøyaktig hvor metroen går, slik at du ikke går glipp av stoppet ditt og må vente for lenge på neste forbindelse. På metrokartet er stasjonene markert med svart eller hvit farge og bokstaven til linjen som stopper på den aktuelle stasjonen.
- Hvite stasjoner - alle tog stopper her
- svarte stasjoner - bare lokaltog stopper her
Hvis det går et ekspresstog, stopper det ikke på de svarte stasjonene, men kjører bare gjennom dem.
For eksempel kjører A-, C-, B- og D-linjene tilsynelatende på vestsiden av Central Park, men alle stasjonene har svarte hjul, noe som betyr at bare lokaltog stopper på dem. I dette tilfellet er det alltid bare B- og C-linjene.
Rutetabeller, søk etter forbindelser
Du kan enkelt finne den raskeste forbindelsen mellom to stoppesteder på den offisielle nettsiden til transportselskapet mta.info.
Innenfor sentrum går metrotogene i gjennomsnitt hvert 2.-3. minutt på hverdager, og omtrent hvert 4.-7. minutt i helgene. Jo lenger unna sentrum du befinner deg, desto lengre blir intervallene logisk nok, men de overstiger sjelden 10 minutter på de største stasjonene.
Bare i de mest perifere delene av storbyen, der du sannsynligvis ikke engang kommer til å besøke, og også om natten, kan intervallet variere mellom 15-20 minutter.
Noen linjer går 24 timer i døgnet, mens andre bare tar en pause om natten.
Linjer som går hele natten er: 1, 2, 3, 4, 6, 7, A, D, E, F, G, J, L, M, N, Q, R, Staten Island Railway
Ca. kl. 6:00-22:15 på linjene B, C, W
Ca. kl. 17.10-23.30 Spis linje: 5
Det er også lurt å følge med på informasjonen på holdeplassene, for det er relativt hyppige stengninger når noen stasjoner er utilgjengelige eller deler av ruten er erstattet av alternative busser. Informasjonen er imidlertid som regel veldig tydelig og lett å forstå.
Omstigningsstasjoner og holdeplassnavn
Noen omstigningsstasjoner er ikke omstigningsstasjoner. Du må gå ut av t-banen og gå gjennom turnstilen på nytt. Hvis du har en 7-dagersbillett, trenger du ikke å bekymre deg for dette, men for enkeltbilletter trenger du to.
I utgangspunktet er de fleste stasjoner der flere linjer møtes og overlapper hverandre med en enkelt sirkel eller er forbundet med en svart linje på kartet, omstigningsstasjoner. Du trenger ikke å gå gjennom turnstiles, det er bare å følge skiltene og anvisningene til omstigningsstasjonene. Stopp gjerne opp et øyeblikk, finn ut hvor du skal og hvilken linje du trenger, og fortsett deretter.
Vær også oppmerksom på stasjonsnavnene. For eksempel står det "Canal Street" tre ganger på tre forskjellige linjer, men stasjonene ligger 2 km fra hverandre og er ikke omstigningsstasjoner i det hele tatt.
Uptown eller Downtown?
De fleste stasjoner har separate innganger for hver retning. Hver inngang er alltid merket med en bokstav eller linjenummer og endestasjonen. For å gjøre det enklere å navigere på Manhattan, legger de også til en etikett som angir om stasjonen ligger i retning "Uptown" eller "Downtown", slik at du ikke trenger å slå opp hvor endestasjonen er. Men hva betyr det?
- Uptown - nordgående tog
- Downtown - sørgående tog
Farger eller tall/bokstaver?
T-banelinjene i New York City er identifisert med både en farge og en bokstav/et tall. Lokalbefolkningen orienterer seg vanligvis etter fargen, men vi anbefaler at du følger bokstaven eller tallet som identifiserer den aktuelle linjen.
Fargen er nyttig på Manhattan sentrum, der flere linjer ofte går sammen til én svært trafikkert linje. I utkanten av byen går de derimot ofte i forskjellige retninger, eller noen linjer ender på en tidligere stasjon.
Sikkerhet på T-banen i New York
Glem alt du kjenner fra TV-serier og filmer et øyeblikk. Ja, New Yorks undergrunnsbane er full av landstrykere, dansende og rappende svarte, kunstnere og hjemløse, men det er vanlige mennesker også. Det er bare ved å ta deg tid til å observere hva som skjer rundt deg at du vil legge merke til selv de minste detaljene og se hvor fargerike menneskene i denne metropolen er. Men metroen er på ingen måte farlig.
Det er kameraer og sikkerhetspersonell på alle holdeplasser og til og med i selve vognene.
Det kan ta litt tid å venne seg til mangfoldet av passasjerer, men du trenger absolutt ikke å bekymre deg for sikkerheten din.
Wifi på alle metrostasjoner
I New York Citys undergrunnsbane kan du finne wifi-nett på alle stasjoner, der du kan bruke den gratis internettforbindelsen.
Noen spørsmål igjen?
Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...