Metro i Paris
Det beste og mest brukte transportmiddelet er metroen i Paris.
Det finnes to typer jernbanetransport: den klassiske metroen og RER- og Transilien-togene, som hovedsakelig brukes til transport utenfor byen eller for raske forbindelser på tvers av sentrum.
Bestill et hotell i nærheten av en metrostasjon
Metro- og RER-billetter
Det finnes et stort antall billetter i Paris, som er beskrevet i detalj i kapittelet om transport.
Byen er delt inn i soner, som bestemmer dags- og flerdagsbilletter.
- Heldagsbillett - gjelder alltid bare på en gitt kalenderdag og ikke i 24 timer
- Navigo, sone 1-5 for 12 euro (ikke gyldig for reiser til noen av Paris' flyplasser)
- Paris Visite Pass, sone 1-5 for 29,90 euro (gjelder også for reiser til flyplasser, men selv da er det ikke veldig mye verdt. Det gir imidlertid små rabatter på inngang til enkelte severdigheter)
- Ukekort - gjelder kun i kalenderuken fra mandag til søndag, og dette er det mest prisgunstige kortet for lengre opphold hvis du ankommer Paris på en mandag, tirsdag eller onsdag.
- Navigo, sone 1-5 for 31,60 euro
- Flerdagspass - gjelder alltid bare på kalenderdagene og ikke i 48 eller 72 timer
- Paris Visite Pass for 2 dager, sonene 1-5 for 44,45 euro
- Paris Visite Pass for 3 dager, sone 1-5 for 62,30 euro
- Paris Visite Pass for 5 dager, sone 1-5 for 76,25 euro
Med Paris Visite Pass får du, i motsetning til Navigo, små rabatter til noen severdigheter og attraksjoner, se listen over dem: transilien.com.
Hvis du ikke skal reise mer enn 4-6 ganger om dagen, lønner det seg heller å bruke individuelle pass i form av de såkalte Metro-Train-RER Ticket.
- 2,50 euro for 1 billett
Denne billetten gjelder for hele nettverket av metro-, Transilien- og RER-tog i hele Île-de-France-regionen, dvs. sonene 1-5.
Billetten er gyldig i maksimalt 120 minutter, og du kan bytte mellom metro-, tog- og RER-linjer så lenge du ikke forlater betalingsområdet. Det er derfor ikke mulig å gå av toget, besøke et monument og, hvis det fortsatt er en grense på de opprinnelige 120 minuttene igjen, kjøre igjen.
Hvor kan jeg kjøpe billett?
Det finnes automater på alle T-bane- og RER-stasjoner der du kan betale med kort og kontanter, samt en billettskranke.
Alle billetter kan også kjøpes via mobilapper:
- Enkeltbilletter på appene Bonjour RATP eller Île-de-France Mobilités.
- Navigo på Île-de-France Mobilités-appen
- Paris Visite Pass på Bonjour RATP-appen
Slik bruker du billetten
Du trenger billetten før du går inn i metroen der de automatiske dreieknappene er plassert.
- Papirbilletter - sett dem inn i turnstilen, vent til billetten kommer ut av det andre sporet, og du kan gå gjennom turnstilen
- Navigo-kort i plast - du fester dem til den lilla leseren på turnstilen
- Mobilapp - du trenger ikke å åpne appen, billettene fungerer via NFC, slik at du kan feste hele telefonen til den lilla leseren
På t-banen brukes billetter bare når du går inn på stasjonen, mens når du går ut, går du bare gjennom portene, som åpnes av seg selv selv uten billett. Unntaket er stasjoner som ligger i sone 4, hvor du må merke billetten din når du går ut.
Det er ingen dreieskinner når du bytter metro.
På RER- og Transilien-tog må du alltid bruke billett, enten det er papir- eller mobilbillett, når du går av eller bytter tog.
Metroen i Paris
Den klassiske metroen er merket med bokstaven M eller ordet "Métro" over stasjonsinngangen. Bare ikke bli skremt av at noen metrolinjer av og til går over overflaten og utenfor, men disse ligger i utkanten av sentrum.
Kart og metrolinjer i Paris
Metroen har i alt 16 linjer. Du finner mange omstigningsstasjoner der mer enn to linjer møtes. Disse er preget av lengre bytter der du må gå litt.
Du trenger imidlertid ikke å bekymre deg for at du ikke finner frem. Linjene er skilt ut både med farge og nummer, så det er lurt å ha med seg et metrokart til enhver tid.
Det er viktig at du velger riktig plattform på stasjonen. Linjene er skilt ut etter destinasjonsstasjon og nummer. En av de andre grunnene til å prøve metroen er de unike stasjonene og inngangspartiene som skiller seg ut kunstnerisk og arkitektonisk.
Ulempene med metroen er at den ofte er overfylt og at det går overraskende sakte. Metrolinjene er gamle og slynger seg ofte i skarpe kurver, noe som reduserer hastigheten på turen.
Interessant nok kjører noen av metrolinjene i Paris på gummihjul.
Nedlastbare metrokart finner du på ratp.fr/no/plans.
Metrolinjene er inndelt etter farge og nummer.
- 1 - La Défense, Fondation Louis Vuitton, Triumfbuen, Champs-Elysées, Petit og Grand Palais, Pont Alexandre III, Concorde, Tuileries-hagene, Louvre, Chatelet, Le Marais, Bastille, Nation, Chateau Vincennes
- 2 - hovedlinjen som tar deg til Montmartre. Den går også til følgende steder: Triumfbuen, Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin, Pere-Lachaise-kirkegården, Nation
- 3 - vest-øst via République, Opera, Pere-Lachaise-kirkegården, Gare Saint-Lazare
- 3bis - den korteste linjen er ikke av turistmessig interesse og forbinder stasjonene Porte de Lilas og Gambetta øst i byen
- 4 - den nord-sørgående linjen kan brukes for å nå følgende steder: Montmartre, Gare du Nord, Gare de l'Est, Les Halles, Cité, Latinerkvarteret, Gare Montparnasse
- 5 - forbinder følgende steder: Place d'Italie, Gare d'Austerlitz, Bastille, République, Gare de l'Est, Gare du Nord, Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin
- 6 - Triumfbuen, Trocadéro, Eiffeltårnet, Gare Montparnasse, Place d'Italie, Gare de Bercy, Nation
- 7 - en svingete linje som deler seg i to deler i den sørlige enden og går via blant annet Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin, Gare de l'Est, Operaen, Louvre, Palais Royal, Chatelet, Le Marais, Rue Mouffetard, Place d'Italie
- 7bis - den nest korteste linjen kobles fra linje 7 ved Louis Blanc stasjon og går til Saint-Gervais-distriktet
- 8 - den lengste linjen på Paris Metro er tilgjengelig for transport til disse stedene: Champ de Mars, Invalides, Concorde, Madeleine, Opera, République, Bastille, Zoo
- 9 - den lange linjen som forbinder Nation, République, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Trocadéro og Pont de Sevres
- 10 - Gare d'Austerlitz, Latinerkvarteret, Champ de Mars, Boulogne
- 11 - den går ikke gjennom sentrum, men starter ved Chatelet stasjon og fortsetter via Pompidou, République og Belleville til de nordøstlige forstedene
- 12 - en viktig nord-sør-rute forbinder disse stedene: Porte de la Chapelle, Montmartre, Gare Saint-Lazare, Madeleine, Concorde, Musée d'Orsay, Gare Montparnasse
- 13 - linjen forgrener seg i to deler i nord og kan brukes til å nå for eksempel Saint-Denis-basilikaen, Montmartre, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Petit og Grand Palais, Invalides, Gare Montparnasse
- 14 - ruten med lengst avstand mellom stasjonene, som forbinder Orly lufthavn, Gare de Bercy, Gare de Lyon, Chatelet, Palais Royal, Louvre, Madeleine, Gare Saint-Lazare
Er metroen i Paris i drift 24/7?
Ingen av metrolinjene kjører non-stop.
Metroen i Paris kjører hver dag i samme omfang.
- Første tog fra endestasjonen - ca. kl. 5.30 om morgenen
- Siste tog fra endestasjonen - ca. kl. 1:35
Frekvensen mellom togene varierer mellom 3 og 6 minutter på hverdager og mellom 4 og 10 minutter i helgene.
Detaljerte rutetider og forbindelsessøk finner du på nettsiden: ratp.fr/no/horaires-metro.
Stasjonenes fasiliteter
Paris' metro er en av de eldste i verden, og stasjonene er derfor ganske trange og har et historisk preg. Svært lange korridorer er vanlig på omstigningsstasjonene.
Hver metrostasjon har et billettkontor og billettautomater.
Det er som regel også salgsautomater med drikke og godteri på perrongene.
Du finner ikke toaletter på metrostasjonene.
Hvis t-banelinjen er helautomatisk (for eksempel linje 1 eller 14), er det alltid vegger med automatiske dører mellom perrongen og toget.
T-banetog
Moderne helautomatiske linjer har flotte og romslige t-banetog, mens de eldste linjene har svært utdaterte og trange tog.
Metroen er imidlertid ren og generelt trygg.
På noen av de gamle metrolinjene må du åpne dørene enten ved å trykke på en knapp eller vri på et sølvfarget håndtak.
RER- og Transilien-tog
Det andre bybanesystemet er RER-togene, som forbinder byene rundt Paris med sentrum, men som også er nyttige for å komme seg rundt i selve Paris.
De har også lengre avstand mellom stoppestedene, slik at de kan være raskere enn den vanlige metroen når man skal rundt i sentrum.
Generelt sett starter RER-linjene utenfor Paris, passerer gjennom sentrum og fortsetter ut av byen til den andre siden.
RER har i alt fem linjer (merket med bokstavene A, B, C, D og E og kjennetegnes av farger), som tar deg til de mer avsidesliggende delene av byen og til flyplassen. Hvis du planlegger et besøk til Versailles-slottet, er C-linjen det beste transportmiddelet.
- Rutetider for RER: ratp.fr/no/horaires-rer
Transilien-togene er altså tog som starter på en av de store stasjonene i Paris og kjører i én retning ut av byen hver gang. Som turist bruker du disse rutene spesielt for å komme deg til Versailles (linje L og N).
Transilien er merket med bokstavene H, J, K, L, N, P, R og U, og har vanligvis egne plattformer på stasjonene.
- Rutetider for Transilien: ratp.fr/no/horaires-sncf
Kart over RER- og Transilien-tog
For komplette togplaner i og rundt Paris (metro, RER, Transilien og trikk), besøk: ratp.fr/plan-transilien.
Noen spørsmål igjen?
Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...