Lufthansa Allegris Business Class A350 (MUC-EWR)

Sete "Personvern"

Lufthansas nye Allegris-business class lovet å revolusjonere komforten på langdistanseflyvninger. Jeg testet den på ruten München-Newark i oktober 2025, og her er alle inntrykkene mine - fra setene til kvaliteten på maten.

Vår endelige destinasjon var New York, hvor vi deretter testet det ikoniske hotellet The Plaza - du finner hele anmeldelsen vår her.

Se priser på business class på lufthansa.com

Et bisart utvalg av setetyper - de fleste mot betaling

Allegris business-klasse har vært litt kontroversiell helt fra starten. Det finnes faktisk fem forskjellige setetyper i den vanlige business class-kabinen, og de fleste av dem koster ekstra.

Dette er svært uvanlig på business class. Ja, hos konkurrenten Condor kan du for eksempel betale ekstra for et mer romslig Prime Seat, noe jeg prøvde på en flyvning JNB-FRA i august 2025, men det er fortsatt bare én ekstra setetype.

Hos Lufthansa kan du bare velge én setetype gratis ved kjøp eller innsjekking på nettet, og de fire andre setetypene koster ekstra.

  • Classic Seat - A- og H-seter ved midtgangen
    • ingen ekstra kostnad
  • Privacy Seat - Standard vindusseter med mer privatliv (midtgangen er lenger unna enn "Classic"- eller "Extra Long Bed"-setene)
    • ekstra kostnad fra 140 euro til 170 euro
  • Extra Long Bed Seat - D- og G-seter ved midtgangen
    • det sammenfoldede setet er 2,2 meter langt, alle andre typer er 1,9 meter lange
    • ekstra kostnad fra 140 euro til 170 euro
  • Extra Space Seat - "E"-seter, enkeltsete i midten
    • betydelig større oppbevaringsrom
    • ekstra kostnad fra 170 euro til 230 euro
  • Suite - 4 seter på 1. rad
    • separate avlukker med låsbar vegg mellom sete og midtgang
    • disse setene minner mer om First Class hos enkelte andre flyselskaper
    • ekstra kostnad fra 500 euro til 600 euro

Kjøp en billett

Jeg bestemte meg for at det var på tide å begynne å bruke miles fra Miles+Bonus-programmet på greske Aegean Airlines. En enveisbillett fra Praha via München til New York kostet 55 000 miles + ca. 430 euro i gebyrer.

Vi reiste to, men jeg ville også ha tryggheten ved et vindussete.

Derfor var det ikke noe annet valg enn å betale 2x 140 euro ekstra for Privacy Seat.

  • München MUC - Newark EWR
  • Flytid: 8,5 timer
  • Sete: 3K
  • Fly: Airbus A350, D-AIXU Airbus A350, D-AIXU

For gjeldende priser og tilgjengelighet på Allegris Business Class-flyvninger, besøk lufthansa.com.

Innsjekking på flyplassen

Vi sjekker inn på nettet 24 timer før avreise, men siden vi reiser med innsjekket bagasje, må vi likevel oppsøke flyplassskranken.

Vi flyr fra Praha med et kort hopp fra Praha til München (se denne anmeldelsen for hvordan regional business class ser ut på Lufthansa).

Innsjekkingsskranken i Praha er åpen hele dagen for alle avganger, så vi sjekker inn kofferten vår mer enn 3,5 timer før avgang.

Det er egne skranker for business class-passasjerer, og vi venter ikke et minutt i kø.

På business class er det en vektgrense på 30 kg, og bagasjen har en prioritetsetikett. Du kan finne ut hva bagasjegrensene er i andre klasser og hva de maksimale målene på håndbagasjen er på Lufthansas bagasjeside.

Vi får boardingkort fra Praha hele veien til New York, så vi trenger ikke å bekymre oss for noe i München.

Lounge og ombordstigning

Vi hadde 1,5 time på oss til å bytte fly i München, men flyet fra Praha var nesten 40 minutter forsinket, så vi rekker ikke loungen.

München er uansett et av mine hyppigste transferpunkter, så jeg er sikker på at det snart kommer en anmeldelse av Lufthansa Lounge på nettsiden vår.

Vi brukte imidlertid Erste Premier-loungen før vår regionale flyvning fra Praha til München.

Ombordstigningen er veldig godt organisert etter gruppe. Det er ekstremt effektivt, og alle passasjerer er om bord 15 minutter før avgang.

Du finner detaljert informasjon om tjenester, transport mellom terminalene og transfertips i artikkelen vår: München MUC lufthavn - transport og transfer.

Business class-kabinen - stram, men elegant

Vi flyr med en Airbus A350-900 som bare er noen måneder gammel, og business class-kabinen ser ny og moderne ut ved første øyekast.

Fargene er en blanding av grått, mørkeblått og brunt. Kabinen ser kanskje litt stram og lite oppfinnsom ut, men jeg liker den faktisk!

De blå og beige setene gir et elegant inntrykk og har mange små, men veldig praktiske funksjoner.

Men det er sant at seter som Classic, som er de eneste uten tilleggsavgift, virkelig har minst privatliv og er mest utsatt for blikket fra andre passasjerer som går ned midtgangen.

Et komfortabelt sete fullt av praktiske funksjoner

Tvilen forsvant, og frustrasjonen over å måtte betale ekstra forsvant raskt.

Setet i seg selv er fantastisk!

Ikke bare i seg selv, men spesielt på grunn av den uvanlig store oppbevaringsplassen, noe som ofte er et problem selv i bedre business-klasser.

Seterommet er utstyrt med mange små, men praktiske dingser som gjør reisen mer behagelig:

  • en brilleholder
  • låsbart oppbevaringsrom
  • trådløs lading av telefonen
  • et ekstra nettbrett i tillegg til den store skjermen, for eksempel hvis du vil se film eller TV-serier i sengen og liggende
  • universallader og USB-kontakt

Setevarme eller -kjøling

En helt fantastisk funksjon på berøringsbrettet er muligheten til å varme opp eller omvendt ventilere og kjøle ned hele setet.

Responstiden er svært rask, og setet begynner å varmes opp i løpet av få sekunder.

Hvordan føles det å sove på Allegris Business-sengen?

Men det viktigste skjer selvfølgelig mellom hovedservicen og landingen.

Selv om det var en dagsflyvning, måtte jeg prøve sengen på business class.

Betjeningen av setet er veldig enkel og kan foldes ut ved å trykke på en manuell knapp eller via en berøringsskjerm på nettbrettet.

Setet kan se smalt ut ved første øyekast, men det er faktisk veldig komfortabelt når det er foldet ut til en seng!

Fotbrønnen er bred, og du kan sove komfortabelt på sengen, selv sidelengs.

Jeg sov kjempegodt og vurderer setet til å være av samme kvalitet som Prime Seat på Condor.

Amenity-kit og andre fasiliteter

Setet leveres med en svært komfortabel pute og et teppe.

Det mangler sengetøy, men det pleier bare å være standard på nattflyvninger.

Jeg ble imidlertid skuffet over mangelen på tøfler, som definitivt er praktiske på dagsflyvninger.

Du finner dette utstyret i seterommet:

  • Støydempende hodetelefoner for IFE (men du kan bruke dine egne hodetelefoner som kobles til skjermen via Bluetooth)
  • Vann uten kullsyre 0,5 liter
  • Amenity-kitsom inkluderer:
    • Tannbørste + en liten tannkrem
    • en våtserviett
    • ørepropper
    • øyemaske
    • sokker
    • L'Occitane-kosmetikk - leppepomade med hjortetalg, håndkrem, fuktighetskrem for ansiktet, kroppsspray

Du kan fritt ta med deg flasker med munnvann, fuktighetsspray eller våtservietter på toalettene på business class.

Mat på flyet

Setet er flott, sengen er flott, men hva med servicen og kvaliteten på maten?

Forfriskningene er de samme for alle passasjerer - passasjerer på de billigste Classic setene og de dyreste suitene får samme service.

Før avgang studerer jeg den trykte menyen som er tilgjengelig ved hvert sete.

Menysammensetningen er veldig spesiell. Det er praktisk talt bare kjøtt eller sjømat å velge mellom, og den eneste vegetarretten inneholder igjen sopp.

Heldigvis kan du studere menyen før flyturen på lufthansa.com/menyer-i-business-class.

I tillegg til spesialmåltidene kan du forhåndsbestille totalt 9 andre måltider enn standardmenyen om bord gratis. Men selv utvalget på nettet var satt sammen på en veldig merkelig måte - kun svine- eller storfekjøtt, ikke noe kylling- eller kalkunalternativ i det hele tatt.

Og av vegetarrettene som ikke inneholder sopp, var det igjen bare én - et indisk alternativ.

Velkomstdrink og nøtter

Den første servicen er før start i form av en velkomstdrink. Du kan velge mellom musserende vin, juice, vann eller signaturcocktailen Aviator.

Jeg valgte Aviator-cocktailen. Søt, men god!

Vi får nøtter og vann før hovedretten.

Hovedretten

Hovedretten ankommer omtrent en time etter takeoff. Før måltidet får vi den tradisjonelle varme, våte servietten, som deles ut en gang til før landing.

Forretten serveres først. Jeg velger beef jerky med grillet selleri, rødbeter og druevin. For meg en helt fantastisk kombinasjon, og presentasjonen er også veldig vellykket.

Hovedretten kommer etter noen minutter. Det er tre forskjellige retter å velge mellom. Jeg valgte rekerisotto.

Egentlig er presentasjonen av retten ganske uheldig, men smaken? Helt uslåelig, og spesielt byggrisottoen er noe av det beste jeg noen gang har smakt!

Jeg bestiller også champagne til maten. Det er også mulig å velge mellom andre viner eller cocktailer.

Desserten i form av en honningkake med gyllen melk er et flott punktum!

Mannskapet er veldig effektivt og oppmerksomt og høster praktisk talt så snart jeg melker.

Omtrent 20 minutter etter at hovedserveringen er høstet, deler mannskapet fortsatt ut små sjokoladetrøfler.

Middag

Vi lander i New York rundt kl. 18.30 lokal tid, så serveringen før landing kan kalles middag.

Inntaket finner sted omtrent halvannen time før landing.

Jeg valgte laks og linser, og til dessert yoghurt med granola og frukt. Igjen, stor tilfredshet!

Etter måltidet får vi mer iskrem og også en suvenirboks med tradisjonell Lindt-sjokolade.

Service og besetning om bord

Jeg har ingenting å klage på når det gjelder besetningen. Servicen var alltid veldig rask, og mannskapet prøvde å tilby andre middagsalternativer for passasjerer som ikke liker fisk eller sopp...

Noen er kanskje ikke komfortable med den typiske tyske distansen, men servicen er absolutt profesjonell og feilfri!

Underholdningssystem

Skjermen med 4K-oppløsning er flott. Kontrollene er enten på berøringsskjermen direkte på skjermen eller via et nettbrett ved setet, slik at du kan styre IFE med setet tilbakelent eller fra sengen.

Standardsetene har en 24-tommers skjerm, mens Business Suite-setene har en 27-tommers skjerm.

Utvalget av filmer og TV-serier er stort, og jeg setter spesielt pris på det svært brede utvalget av europeisk film.

Wi-fi

Gratis Internett er ikke tilgjengelig for passasjerer på business-klasse. Det er kun gratis for Messaging. Du må betale ekstra for andre pakker, akkurat som passasjerer på økonomiklasse.

Wi-fi er funksjonelt under flyvningen i flyhøyde, dvs. ikke under avgang og landing.

Internetthastigheten varierer betydelig avhengig av hvor flyet befinner seg til enhver tid. Jeg brukte internett til å chatte. Jeg prøvde også å jobbe, men det var praktisk talt umulig på grunn av den elendige hastigheten.

Konklusjon: Lufthansa Allegris Business Class - et skritt fremover, men med kontroverser

Ja, når det gjelder setevalg, er det virkelig overraskende at du bare kan velge én av fem forskjellige setetyper gratis.

Dette er bisart og irriterende, spesielt hvis du reiser som et par, der den totale billettprisen kan gå opp med mer enn 400 euro.

Selve flyopplevelsen var imidlertid veldig bra! Det finnes bedre business-klasser, det er helt sikkert. Men jeg rangerer den nye Allegris Business-klassen over gjennomsnittet, i hvert fall innenfor Europa!

Plusser

  • Elegant kabindesign
  • Mange praktiske funksjoner ved setet
  • Komfortabel seng
  • Moderne 1-2-1-seteoppsett som gir mye privatliv
  • Flott underholdningssystem som kan sammenlignes med IFE
  • God matkvalitet
  • Profesjonelt mannskap

Ulemper

  • Menysammensetning - fravær av kyllingretter og stort innslag av sjømatretter
  • Merkelig mange setetyper, de fleste med ekstra kostnad
  • Fravær av tøfler
  • Ofte høye flypriser

Hvordan ser Eurobusiness-klassen ut på regionale ruter? Jeg skal skrive en anmeldelse av flyvningen München-Kairo med Airbus A321 om kort tid.

Lignende flyvninger går rutinemessig via Lufthansas hovedknutepunkter - München (MUC) og Frankfurt (FRA) - som du finner detaljerte flyplassguider til her.

Finn priser på business class på lufthansa.com

Allegris Business Class er et skritt i riktig retning, selv om den ikke er helt feilfri. Den største skuffelsen er systemet med tilleggsavgift for de fleste seter, men ellers er den nye kabinen en av de mest visuelt og funksjonelt tiltalende i Europa.

Sjekk ut våre andre anmeldelser av business- eller førsteklasse.

Hvilke andre flyreiser har vi opplevd?

Sammenlign hvordan business- eller førsteklasse på langdistanseflyvninger ser ut hos andre flyselskaper eller på andre ruter og fly i de andre anmeldelsene våre.

Vi har allerede disse toppanmeldelsene på nettstedet:

Disse flyvningene kommer i løpet av de kommende månedene:

  • Etihad Airways, business-klasse, Boeing 787-9, PRG-AUH
  • Etihad Airways, business-klasse, Airbus A321LR, AUH-KBV
  • Lufthansa, første klasse, Boeing 747-8, FRA-HND
  • Lufthansa, Allegris First Class, Airbus A350, HND-MUC

Noen spørsmål igjen?

Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...

2 kommentarer

Logg inn på Cestee

... det verdensomspennende reisefellesskapet

Fortsett med Facebook

Har du ikke en reisekonto ennå? Registrer deg