Lufthansa Business Class A319 (PRG-MUC)
I oktober 2025 reiste vi fra Praha til New York for å prøve den nye Lufhansa Allegris Business Class på en Airbus A350.
Vi skulle mellomlande i München for en langdistanseflyvning, så vi så på en av de korteste flyvningene i Lufthansas nettverk, en 266 km lang flyvning fra Praha til München.
Hvor mye service på business class kan du få på omtrent 30 minutter ren flytid?
Kjøpe business class
Airbus A319-flyvningen mellom Praha PRG og München MUC var en del av en langdistansetur til New York.
Jeg betalte for billetten med miles fra Aegean Airlines' Miles+Bonus-program, som jeg beskriver nærmere i denne anmeldelsen.
Hvis jeg ville kjøpt en enkeltbillett mellom Praha og München, ville prisen på business class vanligvis ligget på rundt 330 euro.
Sjekk priser på business class på lufthansa.com
- Praha PRG - München MUC
- Flytid 35 minutter
- 1D
- Flytype Airbus A319, D-AIBK
Innsjekking på flyplassen
Innsjekking skjer kun på flyplassen i Praha, det er ingen transitt-sone i München.
Vi er på flyplassen allerede 3,5 timer før avgang, men siden Lufthansa har flere daglige avganger fra Praha, er det mulig å sjekke inn hele dagen.
Vi venter ikke et minutt ved prioritetsskranken, og bagasjen vår blir sjekket inn til vår endelige destinasjon.
Erste lounge og ombordstigning
Business class-passasjerer som reiser med Lufthansa, kan bruke Erste-loungen i Praha gratis, men bare hvis loungen ikke er full, noe som skjer ganske ofte.
Loungen er under gjennomsnittet for store europeiske flyplasser, og jeg beskriver den i detalj i Erste Lounge-anmeldelsen.
Ombordstigning er standard etter sone, og rekkefølgen på ombordstigningen overholdes strengt.
Vi gikk om bord i sone 2, som en av de første.
Kabin og seter - europeiske klassikere
Er det i det hele tatt verdt å beskrive business class på en europeisk flyvning i detalj?
Nesten alle flyselskaper er de samme. Standard seter som i økonomiklasse, men med den forskjellen at det midterste setet alltid forblir ublokkert og ledig.
Lufthansa er ikke annerledes.
På europeiske flyvninger får passasjerer på business-klasse ikke noe amenity-kit eller andre ekstra tjenester.
Mat i løpet av en 30-minutters flytur
Selv om jeg ikke forventet noe av setene og komforten, var jeg veldig nysgjerrig på servicen.
Flyturen fra Praha til München er veldig kort, og det tar bokstavelig talt bare noen få minutter i luften.
Etter at besetningen slapp unna med den første servicen - dvs. en liten flaske vann - ble jeg overbevist om at maten ville bli kuttet til et absolutt minimum, og at vi på det meste ville få en eske sjokolade.
Men til slutt ble jeg veldig positivt overrasket.
Umiddelbart etter ombordstigning på flyet får vi full service. Dessverre er det ikke noe valg, så alle får laks med en velsmakende quiche og sjokolademousse.
På toppen av det hele er det ubegrenset inntak av alkoholholdige og alkoholfrie drikkevarer - selvfølgelig begrenset av den svært korte flytiden.
Rett før landing får vi fortsatt en liten stilig sjokolade.
Min vurdering
Det harde produktet, dvs. setene og kabinen, er ikke verdt å rangere i det hele tatt. I denne forbindelse i business class også ekstra sammenlignet med økonomiklasse får du bare et gratis sete ved siden av deg.
Jeg ble imidlertid positivt overrasket over forfriskningene på en så kort flytur.
Betjeningen var svært profesjonell, og mannskapet klarte å betjene alle passasjerene på business class, inkludert den gjentatte drikkeservicen, til og med i løpet av noen få minutters flyging.
Det er selvfølgelig ikke noe poeng i å betale business class på en flyvning fra Praha til München, men som en mellomlanding på en langdistanseflyvning er det for meg et produkt som ikke vil imponere, men som heller ikke vil fornærme.
Hvilke andre flyreiser har vi opplevd?
Sammenlign hvordan regional business class ser ut hos andre flyselskaper eller på andre ruter og fly i de andre anmeldelsene våre.
Vi har allerede disse toppanmeldelsene på nettstedet:
- Aegean Airlines, Airbus A321or, Athéhy-Prague
- Smartwings, Boeing 737 MAX 8, Praha-Salala
- Condor, Airbus A320, Frankfurt-Prag
Disse flyvningene kommer i løpet av de kommende månedene:
- Egyptair, Airbus A320neo, Kairo-München
- Lufthansa, Airbus A320neo, München-Kairo
- ITA Airways, Airbus A321neo, Kairo-Rom
Noen spørsmål igjen?
Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...
Jeg får et lignende inntrykk fra min erfaring med LH og Swiss business på kortdistanseflyvninger - og faktisk, når jeg ser de relativt lave forretningsprisene rundt om i Europa noen ganger, hvem kan sette pris på (og rettferdiggjøre) kombinasjonen av lounge, prioritert ombordstigning (ja, det handler om ingenting), følelsen av mer personlig service, tryggheten av et gratis sete ved siden av deg, og viktigst av alt, bedre og mer "komplett" mat og spesielt bagasje med høy bagasjekvote (hvis det er det han eller hun trenger), føler jeg at "europeisk business" noen ganger kan være ganske verdt pengene så vel som milene. Dette gjelder spesielt hvis det er en mellomlanding, noe som betyr en ekstra lounge på transferflyvningen og det samme på returflyvningen. Flyentusiaster kan bevisst kombinere flere forbindelser - men det koster igjen noen ekstra skatter. Med Swiss opplevde jeg business på den korte flyvningen enda litt bedre (vel, den var også litt lengre enn flyvningen til/fra MUC), hovedsakelig på grunn av muligheten til å bestille online på forhånd fra et mye bredere utvalg av alternativer, selv fra ZRH. Hvis du har penger (penger, miles eller begge deler), gi det et forsøk, det har en viss merverdi på grunn av den gode følelsen av å ha unnet seg noe ekstra :-)