Condors business class A320 (FRA-PRG) - den verste premiumklassen

Seter på business-klasse

Hvor stor forskjell kan det være mellom business class på en langdistanseflyvning og en europeisk kortdistanseflyvning?

Dette kan illustreres med det tyske flyselskapet Condor.

Jeg beskriver hvor flott langdistanseflyvningen var i en Airbus A330-900 eller i min anmeldelse av business class med et Prime-sete.

Kjøpe business class

Airbus A320-flyvningen mellom Frankfurt FRA og Praha PRG var en del av en langdistansetur fra Johannesburg til Praha.

Enveisbilletten kostet totalt 1 000 euro (+ 199 euro for Prime Seat).

Hvis jeg hadde ønsket å kjøpe en enkeltbillett kun mellom Frankfurt og Praha, hadde prisen på business class vanligvis ligget på rundt 340 euro.

Sjekk priser på business class på condor.com

  • Reiserute: Frankfurt FRA - Praha PRG
  • Flytid: 50 minutter
  • Sete: 4F
  • Flytype Airbus A320, D-AICT (blå striper)

Tilkoblingslounge

Business class-passasjerer med Condor kan bruke alle Lufthansas lounger i Frankfurt gratis.

Jeg brukte standard Lufthansa Business Lounge ved avgangsgate "A".

Lufthansa-loungene i Schengen er noe under gjennomsnittet når det gjelder mat og plass. I tillegg har de en tendens til å være ekstremt overfylte i rushtiden (spesielt om morgenen og tidlig på kvelden).

Ombordstigning - ingen prioritert ombordstigning

Mens ombordstigningen på den forrige flyvningen fra Johannesburg var helt separat for passasjerer på økonomi- og business class, var det ingen prioritert ombordstigning i Frankfurt.

Ombordstigningen startet uten at det ble gitt beskjed på forhånd, og det var førstemann til mølla som gjaldt.

Det hadde jeg ikke forventet i Tyskland, men samme det. Det finnes verre ting i verden.

Kabin og seter - lavpris business class

Jeg har slått meg til ro med at passasjerer ikke vil møte ekte business class-seter på flyreiser i Europa.

Men mens de fleste andre flyselskaper i det minste har en gardin som visuelt skiller business- fra økonomiklasse, er dette ikke tilfelle på Condors fly.

Det er ingen gardin eller annen visuell separasjon av kabinen mellom 4. og 5. rad som skiller de to klassene.

Setene på business class er nøyaktig de samme som setene på økonomiklasse. Selv avstanden er ikke større enn på økonomiklasse.

Setene på business class er ikke justerbare på noen måte - ryggstøtten kan ikke legges ned en tomme!

Den eneste forskjellen er det blokkerte midtsetet, som alltid forblir ledig. Men mens dette setet hos andre flyselskaper er fysisk blokkert av for eksempel et bord, er det hos Conodor bare en pute.

Det er ekte lavprisvirksomhet!

Forfriskninger om bord

Den eneste fordelen i forhold til å fly på økonomiklasse er maten.

Du får dette gratis på business class, selv på en kort flyvning som Frankfurt-Prag.

Dette er en lunsjflyvning, og jeg får først et smørbrød med roastbeef (ikke noe annet alternativ) og en brus (jeg velger kun vann).

Etter "hovedmåltidet" får vi likevel to sjokoladetrøfler, helt fabelaktige, det må sies!

Andre tjenester om bord

Og det var alt.

På europeiske flyvninger er det ingen andre tjenester tilgjengelig for business class-passasjerer, bortsett fra forfriskninger.

Wi-fi koster det samme som på økonomiklasse.

Den eneste lille forskjellen er at du automatisk får en gratis oppfriskende serviett sammen med måltidet.

I tillegg har du selvfølgelig en høyere vektgrense - du kan ta med deg opptil 30 kg bagasje gratis.

Du kan finne ut hva bagasjegrensene er i de andre klassene og hva de maksimale målene på håndbagasjen er på vår Condor-bagasjeside.

Min vurdering

For en pris som vanligvis er 3-5 ganger høyere enn økonomiklasse, får du i realiteten bare den ekstra innsjekkede bagasjen inkludert, en baguette, en drink og en flyplasslounge.

Jeg vil la det være opp til hver enkelt av dere å vurdere om det er fornuftig å kjøpe business class på Condor kun for europeiske flyvninger.

Jeg ville i hvert fall ikke kjøpt en slik flyvning.

Jeg tror imidlertid at de aller fleste av mine medpassasjerer på business class på flyvningen fra Frankfurt til Praha, i likhet med meg, fløy langdistanse, og denne flyvningen var bare et kort oppfølgingshopp.

Og det er definitivt fornuftig å kjøpe en langdistanseflyvning på business class allerede, som du kan se i anmeldelsen min av JNB-FRA-flyvningen.

Søk etter en flyreise på business-klasse på condor.com

Hvilke andre flyreiser har vi opplevd?

Sammenlign hvordan regional business-klasse ser ut hos andre flyselskaper eller på andre ruter og fly i de andre anmeldelsene våre.

Vi har allerede disse toppanmeldelsene på nettstedet:

Disse flyvningene kommer i løpet av de kommende månedene:

  • Egyptair, Airbus A320neo, Kairo-München
  • Lufthansa, Airbus A320neo, München-Kairo
  • ITA Airways, Airbus A321neo, Kairo-Rom

Noen spørsmål igjen?

Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...

0 kommentarer

Logg inn på Cestee

... det verdensomspennende reisefellesskapet

Fortsett med Facebook

Har du ikke en reisekonto ennå? Registrer deg