Anmeldelser Condor Prime Seat A330neo (JNB-FRA) - beste business class?

Prime Seat

Da tyske Condor introduserte Airbus A330-900neo business class i 2022, var det umiddelbart klart for meg at jeg bare måtte prøve den!

For et ferieflyselskap var det et stort skritt som vakte oppsikt i flybransjen. Fordi det ser flott ut! Mye bedre enn business class hos mange store flyselskaper...

Er Condors business class virkelig en av de beste i Europa? Jeg prøvde den selv i august 2025. Har du også reist på Condors business class, og hva synes du om den?

Sjekk priser på business class på condor.com

Kjøpe business class

Det tok meg tre år før jeg fikk muligheten til å prøve den nye business-klassen. Men da jeg planla en hjemreise fra en forretningsreise til Kuala Lumpur og Mauritius, kom sjansen.

For datoene mine var prisen for en enkeltreise fra Mauritius til Praha via Frankfurt basert på 1 250 euro, noe som er en grei pris.

Men jeg kom etter hvert over et enda bedre tilbud: Johannesburg - Frankfurt - Praha for 1 000 euro. Jeg var glad for å kunne forlenge reisen min med tre dager ved å bruke guider på sørafrikanske flyplasser.

I tillegg kan du tjene bonuspoeng hos Alaska Airlines med Condor, som er den beste oneWorld FFP-alliansen for meg.

Jeg kjøper billetten min 2 måneder før avreise direkte gjennom condor.com.

Når jeg velger seter, betaler jeg 199 euro ekstra for Business Class Prime Seat. Les videre for å finne ut hva forskjellen er mellom et standardsete og et Prime-sete.

  • Reiseplan: Johannesburg JNB – Frankfurt FRA (og videre til Praha PRG på en tilslutningsflyvning med en Airbus A320)
  • Flytid: 10,5 timer
  • Sete: 2K
  • Flytype Airbus A330-900neo, D-ANRF (blå striper)

Innsjekking på flyplassen

Jeg sjekker inn på nettet 24 timer før avreise, men siden jeg reiser med innsjekket bagasje, må jeg likevel besøke skranken på flyplassen.

Condor bruker innsjekkingsskrankene på Johannesburg JNB i terminal B, som åpner 3,5 timer før avgang.

Det er egne skranker for business class-passasjerer, og jeg venter ikke et minutt i kø.

På business class er det en vektbegrensning på 30 kg, og bagasjen får en prioritetsetikett. Du kan finne ut hva bagasjegrensene er på de andre klassene og hva som er de maksimale målene på håndbagasjen på Condor-bagasjesiden vår.

Jeg får boardingkort hele veien til Praha, så jeg trenger ikke å forlate transittområdet i Frankfurt.

Bidvest-lounge og ombordstigning

I Johannesburg bruker Condor Bidvest Lounge i den internasjonale terminalen A.

Loungen er over gjennomsnittet for en kontraktslounge som brukes av mange flyselskaper, og som man får tilgang til via et stort antall frequent flyer- og kredittkort.

Setene er komfortable, jeg trenger ikke vente i 15 minutter på en dusj, og mattilbudet er veldig bra.

Jeg går nærmere inn på dette i min anmeldelse av Bidvest Lounge.

Med mindre enn en time til avgang forlater jeg loungen og setter kursen mot gaten.

Det er opprettet et eget område for forretningsreisende før ombordstigning, i et eget område med sitteplasser.

Ombordstigningen går etter planen og er svært godt organisert. For en forandring fra min forrige business class-reise med Aegean Airlines!

Business class-kabinen - flott førsteinntrykk

På Airbus A330-900neo har Condor 30 business class-seter fordelt på 8 rader og en 1-2-1-konfigurasjon.

Den første raden inneholder 4 Prime Seat og resten består av 26 standard business class-seter.

Førsteinntrykket er flott.

Jeg legger ikke skjul på at den sprø "stripete" identiteten Condor har brukt siden 2022, er min favorittdesign i flybransjen noensinne.

Striper er allestedsnærværende selv på business class, men hele kabinen ser veldig elegant ut takket være den mørkeblå fargen kombinert med imitert treverk!

Amenity-kit og snackskurv

Tilbehør og bekvemmeligheter som gjør flyreisen mer behagelig, er en integrert del av business class, spesielt på langdistanseflyvninger.

Prime Seat-passasjerer finner disse fasilitetene ved setet sitt:

  • Støydempende hodetelefoner for IFE (men du kan bruke dine egne hodetelefoner som kan kobles til skjermen via Bluetooth)
  • Liten veske travel organizer
  • Amenity-kitsom inkluderer
    • Tannbørste
    • øyemaske
    • sokker
    • Rituals kosmetikk - leppepomade med hjortetalg, håndkrem, fuktighetskrem for ansiktet, kroppsspray

På fotskammelen finner du annet utstyr.

  • Tøfler
  • Pute
  • Teppe
  • Sengetøy

Før måltidene tilbyr besetningen alltid varme, våte håndklær til å tørke hender og ansikt med.

Etter takeoff tilbyr besetningen fortsatt pyjamas (på min flyvning var det dessverre bare pyjamas i størrelse L/XL tilgjengelig) og en veldig fin kurv med ulike snacks som passasjerer i standardseter ikke får.

Prime Seat vs. Standard Seat - Hva er forskjellene?

La oss nå ta en titt på hva som er forskjellen mellom den første raden med "Prime"-seter og resten av kabinen.

Prime-setet har følgende fordeler i forhold til standardsetene:

  • Enorm plass - seteavstanden er hele 2 meter, sammenlignet med 112 meter i et standard business-sete.
  • Ekstra bred fotstøtte som også kan brukes som sete, slik at du kan spise sammen med reisefølget ditt
  • Større IFE-skjerm (24 tommer mot 17 tommer for et standard sete)
  • Liten oppbevaringsplass ved siden av fotstøtten (standard seter har ikke noe slikt skap)

Standard sete

Prime-sete (flere bilder nedenfor)

I tillegg får du noen ekstra små, men fine bonuser i forhold til standardsetet:

  • En kurv med snacks
  • Pyjamas
  • Amenity-kit med Riutals-produkter (kun et svært enkelt amenity-kit er tilgjengelig med standardsetet)

Anmeldelse av Prime Seat - det beste setet i det europeiske luftrommet?

Jeg setter meg i 2K-setet mitt, og den aller første følelsen er fantastisk. Jeg kan knapt huske om jeg har opplevd et mer romslig sete på business class.

Benplassen er virkelig enorm, både i lengde og bredde, takket være den massive fotstøtten. Setet er behagelig bredt og akkurat mykt nok.

Det praktiske skapet ved siden av fotstøtten er ideelt for oppbevaring av for eksempel reisedokumenter eller boardingkort. Det har også plass til en telefon.

I tillegg er det et relativt stort oppbevaringsområde mellom setet og midtgangen, men ikke noe låsbart skap.

Betjeningen av setet er svært enkel og intuitiv via berøringsknappene under armlenet. Du kan raskt og enkelt folde setet ut til en seng uten hjelp fra kabinpersonalet.

Setet har også en universalplugg med USB-A- og USB-C-porter.

Spisebordet er solid og kan trekkes ut med et klikk i bunnen. Fordi det er så mye plass på Prime Seat, kan du trygt forlate setet med bordet foldet ut, noe som er flott.

Førsteinntrykket er perfekt, og jeg kan med hånden på hjertet si at Prime Seat Condor i sin klassiske utfellbare form er et av de beste setene jeg har fløyet i på business class.

Sammenligner jeg setet med min siste langdistanseflyvning på Air Indias business class, kunne ikke forskjellen vært større.

Hvordan sov jeg da jeg foldet setet sammen til en seng?

Men det viktigste skjer selvfølgelig mellom hovedserveringen og morgenfrokosten - spesielt på en lang nattflyvning.

Sengen på business class.

Det er veldig enkelt å folde ut setet ved å trykke på en knapp.

Før det går jeg selvfølgelig på toalettet for å skifte til pyjamas.

Sengen er 2 meter lang, og takket være bredden på Prime Seat kan du sove komfortabelt i absolutt alle posisjoner.

Teppet er veldig fint med "Condor"-logoen og de typiske stripene.

Hvis setet var adskilt fra midtgangen med en skillevegg, ville jeg følt meg mer som om jeg var på First Class enn Business Class.

Kjøp en business class-flyreise på condor.com

Men hvis vi snakker om en følelse av privatliv, så får man det selv uten en skjerm eller dør. For hvis du legger deg ned, kan du ikke se midtgangen, og langt mindre de andre passasjerene.

Selv om jeg var full av inntrykk og egentlig ikke hadde lyst til å sove, sovnet jeg til slutt over Kamerun og våknet etter ca. 6 timer over Europa.

Jeg våknet ikke en eneste gang i løpet av hele tiden - en fantastisk opplevelse!

Mat under flyturen

Sete flott, seng flott, men hva med servicen og kvaliteten på maten?

Forfriskningene er de samme for passasjerer med standard sete og Prime Seat.

Velkomstdrink og peanøtter

Den første forfriskningen er en velkomstdrink før take-off. Du kan velge mellom musserende vin, juice eller vann.

Jeg drikker nesten ikke alkohol når jeg reiser alene, så jeg velger appelsinjuice.

Før start studerer jeg den trykte menyen som er tilgjengelig ved hvert sete.

Vi får nøtter og vann før hovedmåltidet.

Hovedserveringen

Jeg setter stor pris på at den første serveringen kommer praktisk talt umiddelbart etter ombordstigning, slik at man får maksimal mulighet til å sove på en nattflyvning.

Forrettene er varierte og består blant annet av reker, squash, hummus, brød og salat. Det er imidlertid ikke noe valg - det er bare ett forrettalternativ tilgjengelig.

Besetningen er svært effektiv og imøtekommende, og høster praktisk talt så snart jeg er ferdig med å melke.

Hovedmåltidet kommer i løpet av noen minutter. Her er det tre forskjellige retter å velge mellom. Jeg valgte laks med basmatiris.

For å være helt ærlig. Jeg var ikke så begeistret for verken forretten eller hovedretten.

Både fisken og risen var ganske uttørket, på den annen side var porsjonen stor. Jeg har spist verre, men jeg har absolutt spist mye bedre måltider på et fly.

Jeg fikk en liten ostetallerken før desserten.

Men godbiten på slutten i form av en kokostartelett med pasjonsfrukttopping er fabelaktig!

Frokost

Det serveres ikke noe mellommåltid under flyturen, men det er forståelig nok på en nattrute. Personlig ville jeg uansett ikke ha benyttet meg av midflight-snacken - jeg klarte jo ikke engang å spise opp all snacksen i cupcaken.

Omtrent en time før landing får vi frokost.

Dessverre er det ikke noe valg - bare 1 sort tilgjengelig.

Frokosten var sannsynligvis det svakeste leddet på hele flyturen. Porsjonene var veldig små og ekstremt uinteressante kulinarisk.

Service og besetning om bord

Først og fremst må jeg fremheve det flotte arbeidet til mannskapet!

De klarte akkurat å balansere hjelpsomhet og en avslappet og uformell oppførsel på samme tid. Servicen var også helt utmerket, noe jeg setter pris på spesielt på nattflyvninger når jeg ønsker å sove så lenge som mulig.

Underholdningssystem

Den enorme 24-tommers skjermen med 4K-oppløsning har spesifikasjonene til et førsteklasses underholdningssystem, snarere enn bare business class.

Men høydepunktet kommer når du blar gjennom film- og TV-programtilbudet.

Jeg har kanskje aldri opplevd et så stort tilbud, inkludert de nyeste filmene. Helt perfekt!

Skjermen er en berøringsskjerm, men siden den er nesten to meter fra meg, er det en moderne fjernkontroll. Den er faktisk ikke særlig responsiv og i det hele tatt ikke særlig intuitiv.

Skjermene på standardsetene er bare 17", men likevel av veldig god kvalitet. Utvalget av filmer og TV-serier på dem er identisk.

Wi-fi

For passasjerer på business-klasse er gratis internett tilgjengelig under hele flyturen.

Wi-fi er funksjonelt under flyvningen i flyhøyde, dvs. ikke under avgang og landing.

Internetthastigheten varierer betydelig avhengig av hvor flyet befinner seg til enhver tid. Jeg brukte internett til å chatte. Jeg prøvde også å jobbe, men det var praktisk talt umulig på grunn av den elendige hastigheten.

Alle passasjerer får utdelt et kort etter takeoff med en kode som de skal taste inn når de logger seg på wi-fi.

Toalettene

For hver 30 passasjerer er det tre toaletter som kun er dedikert til passasjerer på business class.

Toalettene var alltid skinnende rene, og du kan ta en oppfriskende serviett eller ørepropper fra kurven ved siden av vasken.

Konklusjon - har Condor den beste business-klassen i Europa?

Jeg må innrømme at jeg nok ikke kan være altfor objektiv. Condor er mitt favorittmerke takket være det unike stripete designet.

Og denne følelsen ble bare forsterket av den helt fantastiske opplevelsenbusiness class.

Plusser

  • Prime Seat er et av de beste harde produktene i Europa (som sete og som seng)
    • selv standardsetene ser bra ut og er over gjennomsnittet
  • Moderne 1-2-1-seteoppsett som gir mye privatliv
  • Flott underholdningssystem som til og med kan sammenlignes med Emirates' IFE
  • Profesjonelt mannskap
  • Ofte rimelige priser

Ulemper

  • Maten - frokosten er den dårligste jeg noen gang har opplevd på business class + dårlig utvalg (kun én forrett og ett frokostalternativ)
  • Noe uintuitiv IFE-kontroller
  • Veldig enkelt utstyrssett hvis du reiser i et standardsete

Har Condor den beste business-klassen i Europa? Det finnes nok bedre, spesielt når det gjelder mat. Men når du tar i betraktning de ofte svært gode prisene, de helt fantastiske setene og de profesjonelt trente besetningene, tror jeg du vil være enig med meg i at Condors business class definitivt er over gjennomsnittet.

Hvordan ser eurobusiness-klassen ut på regionale ruter? Sjekk ut min anmeldelse av flyvningen fra Frankfurt til Praha.

Det er verdt å betale ekstra for Prime Seat?

Helt til slutt, la oss vurdere om jeg ville betalt 199 euro igjen for et premiumsete på 1. rad.

Stadnard-setene så også komfortable ut, men hvis du er høy eller større, tror jeg at det ekstra for Prime Seat definitivt ikke vil være bortkastede penger.

Det er rett og slett betydelig mer plass i lengde og bredde.

Jeg ville nok ikke betalt 199 euro for en pyjamas, en ekstra kurv med godteri og et bedre utstyrspakke, men jeg ville gjort det for komforten.

Hva med deg, ville du betalt ekstra for et Prime-sete?

Sjekk prisene på business class på condor.com

Hvilke andre flyreiser har vi opplevd?

Sammenlign hvordan business-klasse på langdistanseflyvninger ser ut hos andre flyselskaper eller på andre ruter og fly i de andre anmeldelsene våre.

Vi har allerede disse toppanmeldelsene på nettstedet:

Disse flyvningene kommer i løpet av de kommende månedene:

  • Etihad Airways, business-klasse, Boeing 787-9, PRG-AUH
  • Etihad Airways, business-klasse, Airbus A321LR, AUH-KBV
  • Lufthansa, første klasse, Boeing 747-8, FRA-HND
  • Lufthansa, Allegris First Class, Airbus A350, HND-MUC

Noen spørsmål igjen?

Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...

0 kommentarer

Logg inn på Cestee

... det verdensomspennende reisefellesskapet

Fortsett med Facebook

Har du ikke en reisekonto ennå? Registrer deg