Air India Business Class på Boeing 787 fra Milano til Melbourne
Business class hos Indias nasjonale flyselskap , Air India, er en av de dårligste i verden, spesielt på Boeing 777-300- og Boeing 787-8-flyene.
Jeg opplevde Air Indias business class på nært hold og fløy fire turer i en Boeing 787-8.
Reiserute og billettpris
Jeg valgte Air India av to grunner - god pris og et stort antall miles.
Flyreisen tur-retur fra Milano til Melbourne kostet 1 937 euro. Jeg tjener for tiden miles i Miles+Bonus-programmet til Aegean Airlines i Hellas, som gir 200 % miles for Z-priseklassen som bestillingen ble gjort i.
Billetten ble kjøpt direkte via Air Indias nettsted.
Se gjeldende priser på business-klasse - airindia.com
Jeg tjente opp totalt 47 756 miles for alle flyreisene.
Ruten gikk fra Milano MXP til Melbourne MEL med en lang mellomlanding i Delhi DEL. På vei tilbake hadde jeg en ekstra mellomlanding i Mumbai BOM og en innenlandsflyvning til Delhi.
| Reiserute | Flytype | Sete | Flytid |
|---|---|---|---|
| Milano - Delhi | 787-8 | 2D | 8:05 |
| Delhi - Melbourne | 787-8 | 3F | 11:45 |
| Melbourne - Mumbai | 787-8 | 2F | 11:50 |
| Mumbai - Delhi | A320 | 2F | 2:05 |
| Delhi - Milano | 787-8 | 1J | 8:30 |
Rask innsjekking
Jeg prøvde innsjekkingsprosessen på alle flyplassene, ettersom det var en mellomlanding på mer enn 24 timer i begge retninger i Delhi (dessverre med behov for indisk visum).
Innsjekkingsskrankene er konsekvent delt for passasjerer på økonomi- og business-klasse, og på alle flyplassene var innsjekkingen helt køfri i løpet av tre minutter.
Lounger på flyplassen
Passasjerer på business-klasse kan benytte flyplassens lounger før avreise.
Vi har samlet detaljerte anmeldelser av alle loungene vi besøkte. Dessverre hadde vi ikke mulighet til å besøke Air Indias hovedlounge i Delhi (Maharaja Lounge), som var under oppussing. I denne perioden kan Air India-passasjerer imidlertid benytte seg av den utmerkede Encalm Privé loungen.
Vi besøkte følgende lounger:
- Montale på Milano MXP
- Encalm Privé på Delhi lufthavn DEL
- Air New Zealand på Melbourne lufthavn MEL
Prioritert ombordstigning og velkomstdrink
Jeg kan heller ikke klage på ombordstigningsprosessen.
For passasjerer på premiumklasse og familier med barn ble prioritert ombordstigning alltid fulgt konsekvent.
Umiddelbart etter ombordstigning blir alle passasjerer tilbudt en velkomstdrink (appelsinjuice, granateplejuice, vann, champagne eller melkemasala). Du får et varmt eller kaldt håndkle til å tørke hender og ansikt med.
Kabinutforming: ikke noe privatliv
Fra det øyeblikket vi gikk om bord på flyet på vår første flyvning, var det klart ved første øyekast at Air Indias business class på Boeing 787-8 ikke kom til å bli en av våre favoritter.
Selv om mange flyselskaper har en 2-2-2-seteplassering, foretrekker vi fortsatt flyselskaper som har direkte tilgang til midtgangen for hvert sete på business class, en 1-2-1-plattform.
Vindusplassene A og J har derfor aldri direkte tilgang til midtgangen, og hvis setekameraten din har foldet setet ut til en sengeposisjon, må du krysse det på en ganske vanskelig måte.
Selv om du kan trekke en "skillevegg" mellom setene, er den ikke engang 20 cm høy, og det er derfor ikke mulig å skape en følelse av privatliv under noen omstendigheter.
Setedetaljer: skitt og ødelagte deler
Når det gjelder selve setet, som er hovedgrunnen til at vi ønsker å fly på business class, blir våre bange anelser bekreftet.
Air India er virkelig et av de verste flyselskapene på dette området, og selv om vi fløy med fire forskjellige fly, var situasjonen alltid den samme.
Setene er skitne og uvedlikeholdte, plastdelene på setene er ofte ødelagte og teipet sammen på ulike måter.
Den verste situasjonen oppstod på den lengste flyvningen på hele turen fra Delhi til Melbourne, da setekontrollene var helt ødelagte.
Setet måtte foldes ut manuelt til "flat seng"-posisjon av besetningen, men dessverre kunne ikke setet bringes i helt vannrett stilling, og det var ikke noe av en behagelig søvn.
Komfort og setekontroll
Hvis vi ser bort fra den forferdelige tilstanden og skitten, ville setene i seg selv være relativt komfortable.
Så lenge kontrollene fungerer som de skal, kan du folde setet ut til en seng i full størrelse.
Betjeningselementene er litt utdaterte, men veldig enkle, og du kan enkelt justere setet til horisontal stilling selv uten hjelp fra mannskapet ved å trykke på en knapp.
Setet er svært bredt, og radavstanden er 188 cm.
Bordet er plassert mellom setene under betjeningselementene og kan enkelt foldes ut og inn igjen uten hjelp fra mannskapet.
Den generelle søvnkvaliteten og komforten når du sitter var ikke dårlig i det hele tatt. Det eneste som er synd er den allestedsnærværende skitten, som passasjeren oppfatter uvillig og reduserer komforten betraktelig.
Hvert sete er også utstyrt med en internasjonal stikkontakt. Det er imidlertid ikke bra å stole på at det skal fungere. På fire flyvninger fungerte pluggen ved setet mitt bare to ganger.
Amenity kit
Hvert sete inkluderer den tradisjonelle Amenity kit, en liten eske med toalettsaker, men også andre nyttige personlige ting.
Selve Tumi-toalettsettet ligger i en stor, svart plastboks.
Boksen inneholder en øyeskjerm, sokker, leppestift av hjortetalg og to hånd- og kroppskremer.
I tillegg har passasjeren tøfler, to tepper (tynne og tykkere), pyjamas (kun i størrelsene S, M, L), to puter og et sitteunderlag til å sove på. På grunn av smusset på setene anbefaler vi absolutt å bruke denne puten til enhver tid.
Gjennomsnittlig service og profesjonelt mannskap
Forfriskninger på flyet er, sammen med setet, en av hovedkomponentene i business class-opplevelsen.
Som det mest positive må vi definitivt fremheve besetningen. På alle de fire flyvningene var besetningen svært profesjonell, godt trent og kundevennlig.
Samtidig var mannskapets oppførsel naturlig og vennlig.
Når det gjelder servicen og maten under selve flyvningen, vil vi karakterisere den som gjennomsnittlig. Det var ikke mye mat, og det var heller ikke førsteklasses. På den annen side var den heller ikke direkte dårlig, og hvis man var sulten, kunne man alltid bestille litt ekstra snacks fra besetningen (kaffe, kjeks, nøtter osv.).
Selve servicen varierer litt avhengig av flyvningenes lengde og tidspunkt.
Før avgang går besetningen vanligvis rundt til alle passasjerene og skriver ned hvilket måltid de har valgt fra menyen.
Milano - Delhi
Den første flyvningen varer i underkant av 8 timer. Avgang kl. 20.00 lokal tid og ankomst i Delhi kl. 08.30 om morgenen.
Det serveres to måltider.
Hovedmåltid umiddelbart etter avgang og frokost før landing.
Delhi - Melbourne
Den lengste av våre flyvninger varte i nesten 12 timer, og det serveres totalt tre måltider.
Flyet tar av kl. 01.00 og lander kl. 18.20 lokal tid.
Umiddelbart etter take off får vi en liten varm matbit.
Dessverre sover vi gjennom frokosten, så du kan bare se utvalget på menybildet. Vi går imidlertid ikke glipp av hovedserveringen:
Melbourne - Mumbai
Flyturen er over 11 timer lang. Den tar av fra Melbourne kl. 20.00 og lander i Mumbai like etter kl. 02.00.
Også her er det totalt tre serveringer - et hovedmåltid umiddelbart etter take-off, en liten varm snack midt på flyet til å sove på og frokost før landing.
Delhi - Milano
Returflyvningen til Milano går på de mest siviliserte tidspunktene, og hele dagen.
Avgang kl. 14.00 og ankomst kl. 18.40 lokal tid.
Vi starter med en hovedservering og får servert salat og dessert før landing. Vi velger en fruktbolle kun ved den andre serveringen.
Forhistorisk IFE
Vi må selvfølgelig nevne underholdningssystemet om bord.
Dette er virkelig forhistorisk på Boeing 787-8 Air India. Skjermene har ikke høy oppløsning, og fra det vi observerte, fungerte ikke IFE i det hele tatt på alle flyvninger minst én passasjer.
Selv hos oss, på 3 av de 4 flyvningene, måtte IFE startes på nytt under flyturen fordi den frøs.
Utvalget av filmer og serier er imidlertid relativt rikholdig og underholdende, selv på en flytur på over 12 timer. Flykortene er av ekstremt dårlig kvalitet, og for å være ærlig kan vi ikke huske et dårligere design fra våre mange flyreiser.
Kontrollen skjer via en kontroller som er plassert i setet.
Min vurdering
Vi kan bekrefte de mange rapportene om skitne og dårlig vedlikeholdte seter på Air Indias business class.
Ville vi fløyet igjen? Sannsynligvis ikke. Ikke på en Boeing 787-8. Hvis det dukket opp et lignende pristilbud, ville jeg egentlig bare vurdert å fly med Air India for muligheten til å tjene bonuspoeng.
Air India er i ferd med å utvide flåten med nye Airbus A350-fly med en 1-2-1-setelayout på business class som ser mye bedre ut. Vi ville definitivt vurdert å fly med dette flyet.
Kjøp en flyreise på business-klasse på airindia.com
Air Indias business-klasse på Boeing 787 kan være gjennomsnittlig til litt over gjennomsnittet, forutsatt godt vedlikehold. Servicen er faktisk ikke dårlig i det hele tatt, vi har absolutt ingen klager på mannskapet, og til og med bakkeopplevelsen på flyplassen var god.
Hvilke andre flyreiser har vi opplevd?
I de andre anmeldelsene våre kan du sammenligne hvordan det er å fly på langdistanse business class med andre flyselskaper eller på andre ruter og fly.
Vi har allerede disse toppanmeldelsene på nettstedet:
- Lufthansa, Allegris Business Class, Airbus A350, MUC-EWR
- Condor, Business Class Prime Seat, Airbus A330-900neo, JNB-FRA
Disse flyvningene kommer i løpet av de kommende månedene:
- Etihad Airways, Business Class, Boeing 787-9, PRG-AUH
- Etihad Airways, business-klasse, Airbus A321LR, AUH-KBV
- Lufthansa, første klasse, Boeing 747-8, FRA-HND
- Lufthansa, Allegris First Class, Airbus A350, HND-MUC
Noen spørsmål igjen?
Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...