Aegean Airlines Airbus A321neo på business-klasse (ATH-PRG)
I tre år nå har det greske nasjonale flyselskapet Aegean Airlines vært "mitt" flyselskap.
Jeg har flittig samlet poeng til Miles+Bonus-programmet deres, som er den enkleste veien til Star Alliance Gold-status, i tillegg til at det gir meg svært billige bonusbilletter.
Kjøpe business class
Aegean Airlines tilbyr en gratis oppgradering til business class for medlemmer av Miles+Bonus-programmet.
- 2 ganger per år for Silver Miles+Bonus-medlemmer
- 4 ganger per år for Gold Miles+Bonus-medlemmer
Betingelsen er at den opprinnelige økonomiklassebilletten ikke må ha blitt kjøpt på den billigste prisen Light, og oppgraderingen er selvfølgelig avhengig av tilgjengeligheten av seter.
På mindre "kommersielle" ruter - som for eksempel ruten Aten-Prag - er sannsynligheten for en vellykket oppgradering imidlertid ganske stor.
Jeg kjøpte en enveisbillett Rhodos RHO - Aten ATH - Praha PRG på Flex fra en forretningsreise til Rhodos og hjem for 132 euro.
En betalt business class-billett ville kostet meg 565 euro. Ville det være verdt det? Døm selv nedenfor.
Sjekk priser på business class på aegeanair.com
Jeg ber kun om en oppgradering på flyvningen mellom Aten og Praha fordi jeg ikke ønsker å kaste bort en gratis oppgradering på en kort innenriksflyvning der servicen er redusert til et minimum.
Omtrent 72 timer før avgang mottar jeg en bekreftelse på at jeg er oppgradert til business class.
Innsjekking på flyplassen
Selv om den første flyreisen min fra Rhodos til Aten går på økonomiklasse, kan jeg takket være gullstatusen min benytte samme innsjekking som passasjerer på business class.
På Rhodos er det en tydelig merket skranke kun for passasjerer på business class og Star Alliance Gold, og innsjekkingen er svært sivilisert og rask.
Jeg får et "Priority"-merke på bagasjen min, men det ville jeg ha fått uten oppgraderingen bare på grunn av gullstatusen.
Business class-passasjerer har et eget hurtigspor gjennom sikkerhetskontrollen på Rhodos, der jeg ikke venter et minutt.
Loungen ved transferflyvningen
Aegean Airlines har ingen lounge på Rhodos, selv ikke for Star Alliance Gold-medlemmer.
Så jeg bruker Revolut Metal-abonnementet mitt med ubegrenset DragonPass og besøker den lokale The Lounge.
Jeg blir kvalifisert for Aegean Airlines' flaggskiplounge når jeg mellomlander i Aten i to timer. Jeg husker den som over gjennomsnittet fra tidligere besøk, så jeg gleder meg virkelig!
Men når jeg ser på Flightradar24-appen ved ombordstigning på Rhodos-Athen-flyet at flyet vårt ennå ikke har lettet fra Aten, er det klart for meg at det ikke blir noe fra loungen når vi bytter fly.
Den endelige forsinkelsen stoppet til slutt på 90 minutter, så jeg går bare av flyet i Aten og går smidig over til gaten for flyet til Praha.
Jeg rekker ikke loungen. Men jeg vil definitivt ikke gi slipp på Miles+Bonus-programmet, så det blir helt sikkert anledning til å skrive en anmeldelse.
- Tips: Har du en lang mellomlanding i Aten? Bo på Sofitel Athens Airport ***** rett overfor terminalen
Ombordstigning - med et ord: kaos
Ombordstigning skjer fra "bussgaten" i første etasje. Som ved ethvert besøk på Hellas' største flyplass, beklager jeg at flyselskapet med hovedknutepunkt i Aten har et så sjenerøst bonusprogram. Jeg liker ikke den flyplassen.
Jeg observerer med forferdelse at innsjekkingspersonalet er fullstendig resignert når det gjelder å forsøke å skille den uorganiserte menneskeansamlingen i økonomi- og business class-passasjerer og tildele meg selv en plass et eller annet sted.
Aegean Airlines pleier vanligvis å sende ut separate busser for business class ved ombordstigning, men det var ikke tilfelle i dag.
Jeg er en av de siste som går om bord i flyet...
Kabin og seter - kjedelig "eurobusiness class"
Jeg flyr til Praha på et fly med SX-NAM-registrering, som er en to år gammel Airbus A321neo.
Men selv på de nyeste flyene har Aegean Airlines ikke seter på full business class, men som kanskje alle europeiske flyselskaper, bare den typiske "eurobusiness-klassen".
Det betyr standard økonomiklasseseter med litt mer benplass og et blokkert midtsete.
Setet har ingen ekstrafunksjoner i forhold til økonomiklassesetene bak - standard nakkestøtte, standard matbord, standard magasinrom om bord og standard mulighet for å legge seg bakover.
Bortsett fra den ekstra benplassen er det egentlig ikke noe ekstra.
Forfriskninger om bord
Den største fordelen med business-klasse, bortsett fra loungen, som jeg ikke fikk sjansen til å prøve, er den betydelig bedre maten enn på økonomiklasse.
Men gjelder dette også for Aegean Airlines? Dette flyselskapet gir gratis (etter europeisk målestokk) ganske generøse forfriskninger selv på økonomiklasse.
Men jeg kan med hånden på hjertet si at maten er mye bedre på business class.
Menyen er tilgjengelig i hanskerommet i setet foran deg helt fra begynnelsen.
Det er totalt tre tjenester på den to timer lange flyturen til Praha.
Velkomstdrink
Men det er bare vann, juice eller vin uten nøtter eller annen snacks.
Etter velkomstdrinken får vi et varmt håndkle, noe som også er en ekstra fordel sammenlignet med økonomiklasse.
Hovedmåltid
På ettermiddagsflyvningen serveres et standard varmt måltid med forrett, dessert og et utvalg av alkoholholdige og alkoholfrie drikkevarer.
Hele hovedmåltidet serveres på ett brett, men dette er forståelig nok standard på korte europeiske flyvninger.
- Forrett - kun ett alternativ: rødbetsalat med appelsin, babygulrøtter og tzatiki. Jeg har spist bedre, smaken var ekstremt intetsigende.
- Hovedrett - to valgmuligheter: stekt kyllingfilet med selleripuré eller fisk med tomater og poteter. Jeg valgte fisk, men heller ikke denne retten imponerte meg noe særlig, smaken var igjen veldig intetsigende.
- Dessert - kun ett alternativ: semulegrynshalva og manouriost. Dette var helt klart det beste av hele måltidet. Et flott søtpunkt.
Snacks før flyreisen
Du kan bestille ubegrenset med brus, vin eller øl eller cocktailer før landing eller når som helst etter hovedmåltidet.
Kaffe eller te er også tilgjengelig.
Det serveres ingen små måltider før ankomst.
Jeg velger en cappuccino, selv om det allerede er tidlig på kvelden. Kjennere vil tilgi meg for en slik faux-pas.
Andre tjenester om bord og mannskap
Sammenlignet med økonomiklasse er det bare wi-fi som er gratis.
Etter at du har sjekket inn, er det bare å taste inn reservasjonskoden din, så gjenkjenner systemet at det er en business class-billett og gjør internett tilgjengelig gratis.
Hastigheten er god nok til å surfe på nettet, men ikke lenger til å strømme videoer.
Besetningen var sannsynligvis det beste med hele opplevelsen. Den erfarne flyvertinnen og den svært unge flyvertinnen var perfekte.
De balanserte perfekt mellom hjelpsomhet og naturlighet. De opptrådte svært profesjonelt, men likevel vennlig og naturlig.
Min vurdering
Det er vanskelig for meg å gi en karakter for denne opplevelsen.
Jeg "brukte" bare én gratis oppgradering til business class, så det kostet meg de facto ingenting ekstra.
Men hvis jeg hadde vært en betalende passasjer eller hadde kjøpt business class med bonuspoeng, ville jeg blitt svært skuffet.
Kabinen og setene er standard som hos de fleste europeiske flyselskaper - noe som betyr at det definitivt ikke er verdt de ekstra 400 euroene i forhold til en standard økonomiklassepris.
Maten var under gjennomsnittet, og ombordstigningen var helt forferdelig.
Hva med deg, da? Kommer du til å betale ekstra for business class på din neste reise med Aegean Airlines? Eller har du hatt en mer positiv opplevelse?
Hvilke andre flyreiser har vi opplevd?
Sammenlign hvordan regionale business-klasser ser ut hos andre flyselskaper eller på andre ruter og fly i de andre anmeldelsene våre.
Vi har allerede disse toppanmeldelsene på nettstedet:
- Lufthansa, Airbus A319, Praha-München
- Smartwings, Boeing 737 MAX 8, Praha-Salala
- Condor, Airbus A320, Frankfurt-Prag
Disse flyvningene kommer i løpet av de kommende månedene:
- Egyptair, Airbus A320neo, Kairo-München
- Lufthansa, Airbus A320neo, München-Kairo
- ITA Airways, Airbus A321neo, Kairo-Rom
Noen spørsmål igjen?
Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...