Hva du skal gjøre hvis flyselskapet endrer eller innstiller flyvningen din
Til tross for at flyselskapene forsøker å følge rutetabellene så godt det lar seg gjøre, er det relativt vanlig at flyvninger endres eller til og med kanselleres.
Luftfarten er avhengig av mange faktorer, for eksempel forsinkede leveranser av nye fly fra produsentene eller rett og slett dårlig vær som gjør det umulig å fly.
Vi har opplevd mange endringer og kanselleringer på nært hold, og i denne artikkelen vil vi dele våre erfaringer med deg.
Hvordan får jeg vite om en endring i flyvningen min?
Flyselskapet er alltid forpliktet til å informere passasjerene om eventuelle endringer så snart de blir kjent med dem.
Vanligvis får du informasjonen i e-posten du skrev inn da du kjøpte billetten (sjekk søppelpostmappen din regelmessig), men noen ganger sender flyselskapet også en melding til telefonnummeret ditt.
Hvis flyselskapet har en mobilapp, anbefaler vi at du laster den ned - noen ganger sendes også varsler om flyendringer som varsler via appen.
Det er imidlertid absolutt verdt å sjekke bestillingen din manuelt fra tid til annen, enten på flyselskapets nettside eller hos forhandleren du har bestilt flyreisen hos.
Hvordan gjør man det? Vi beskriver hvordan du gjør det i artikkelen Sjekke flybestillinger.
Endring av flytider eller kansellering?
I praksis vil du støte på to situasjoner - endring av tidtabell eller fullstendig kansellering av en flyvning.
Noen ganger kan det bare dreie seg om noen få minutter, andre ganger kan flyvningen til og med bli flyttet til en annen dato.
I sjeldnere tilfeller blir flyvningen helt kansellert. Prosedyren i dette tilfellet er imidlertid mer eller mindre den samme som ved en tidsendring.
I noen tilfeller kan du få opptil 600 euro i kompensasjon for en flyendring:
- hvis du flyr fra en flyplass i EU med et hvilket som helst flyselskap
- hvis du flyr hvor som helst med et EU-registrert flyselskap
- hvis flyselskapet informerer deg om endringen mindre enn 14 dager før avreise, og hvis du ankommer reisemålet ditt mer enn tre timer for sent
- Du finner detaljerte instruksjoner under Hvordan får jeg kompensasjon for en forsinket flyvning?
Endring mer enn én dag før avreise
Endringer i rutetider og flytider skjer som oftest mellom 1-3 måneder før avreise.
I dette tilfellet har du tre valg:
- Ikke gjør noe. Hvis tidsendringen bare er kosmetisk (ofte +- 10 minutter) eller du er mer komfortabel med de nye tidene enn de gamle, kan du ikke gjøre noe. Flyselskapet vil automatisk booke deg om til den nye flyvningen uansett. Noen flyselskaper krever bekreftelse på denne endringen via en lenke som de vanligvis sender i en e-post.
- Finn en annen rute. Hvis de nye tidene ikke passer deg, men du likevel må fly, må flyselskapet tilby å endre til en annen rute, noen ganger til og med til et annet flyselskap.
- Få pengene tilbake. Hvis de nye tidene ikke passer deg, og du ikke trenger å fly, kan du be om å få hele flyreisen kansellert og få pengene tilbake.
Finne en annen rute
Noen store flyselskaper lar passasjerene finne en alternativ flyvning i mobilappen eller på nettet (via en lenke som sendes i e-posten om flybytte), eller ombooke dem automatisk til en alternativ flyvning.
Hvis du ikke er fornøyd med den automatiske ombookingen, må du kontakte flyselskapet og be om en alternativ endring.
Jeg har god personlig erfaring med hvordan flyselskapene håndterer flybytter med Lufthansa (og andre flyselskaper i LH-gruppen, som Austrian og Swiss). Jeg har alltid klart å finne erstatningsflyet selv i appen.
Reglene for ombooking til en annen flyvning er ikke universelle, og hvert flyselskap har sine egne. Men i praksis gjelder de:
- Flyselskapet må få deg til destinasjonen din så snart som mulig.
- tilby en gratis alternativ flyvning
- håndtere ombookingen til et annet partnerflyselskap selv
- ved refusjon må de alltid tilby ekte penger, ikke bare kreditt for fremtidige billettkjøp
I motsatt fall kan flyselskapet ikke oppfylle disse kravene:
- utsette flyreisen slik at du tilbringer den opprinnelig planlagte tiden på destinasjonen
- ombooke deg til en flyvning til en helt annen by (noen flyselskaper tillater dette, for eksempel Wizz Air)
Spesielt hos de store flyselskapene er det mye mer fleksibilitet - de har flere flyvninger og flere partnerflyselskaper som de også kan ombooke deg til.
Det er ofte mindre variasjon med lavprisflyselskaper eller veldig små flyselskaper.
Ombooking på flyplassen
Flyselskapene kan kansellere eller forsinke en flyvning selv minutter før avgang.
Den vanligste årsaken er dårlig vær eller en teknisk feil på flyet.
I slike tilfeller er det enkelt å endre flybilletten din - du får alltid kontakt med flyselskapets personale direkte på stedet.
Flyselskapet må ordne en alternativ flyvning til din endelige destinasjon, enten på en annen rute med andre selskaper eller kanskje en dag senere. I dette tilfellet er flyselskapet også forpliktet til å sørge for måltider og hotell.
- ℹ️ På denne nettsiden beskriver vi våre erfaringer med å komme seg fra flyplassen til sentrum, og vi anbefaler de beste attraksjonene å besøke rundt om i verden.
Hvordan kontakter jeg flyselskapet?
Dette er de vanligste måtene å kontakte et flyselskap på:
- ✅ via telefon
- i de aller fleste tilfeller den raskeste løsningen
- ofte den eneste mulige løsningen, mange flyselskaper tillater ikke annen kontakt
- noen flyselskaper (jeg hadde for eksempel en dårlig opplevelse med Air Mauritius ) har ikke gratis telefonlinje, så du har ikke noe annet valg enn å ringe til utlandet mot høye gebyrer
- ✅ via nett/mobilapp
- spesielt de store flyselskapene lar deg ofte endre via "Manage Booking" etc., der du selv kan velge flyreise
- for mindre flyselskaper er dette alternativet vanligvis ikke tilgjengelig
- ➖ via sosiale nettverk
- Hvis du ikke har lyst til å ringe, kan du prøve å kontakte de offisielle flyselskapsprofilene på Facebook/Messenger/Instagram.
- noen ganger svarer flyselskapets agenter raskt og er i stand til å løse problemet (jeg har hatt god erfaring med TAP)
- dette alternativet er imidlertid ikke alltid tilgjengelig og fungerer ikke alltid pålitelig
- ❌ e-post
- dette alternativet anbefales bare hvis du har lang tid til avreise
- flyselskapene svarer ofte på e-post etter noen uker eller ikke i det hele tatt
Hva du skal gjøre i tilfelle flyselskapets konkurs
Dette er en situasjon der passasjeren vanligvis nesten ikke har noen rettigheter som kan håndheves.
- Du må selv arrangere en erstatningsflyvning for egen regning.
- du får ikke pengene dine tilbake fra det konkursrammede flyselskapet
- din eneste sjanse er å søke om "chargeback" fra banken eller kortutstederen din, eller å tegne en forsikring mot selskapets konkurs
Ofte stilte spørsmål
Hva hvis endringen bare påvirker ett segment?
Du kan be om en endring av hele bestillingen, ikke bare én bestemt flyvning.
Kan flyselskapet ombooke meg til en dårligere forbindelse?
Ja, du kan bli tilbudt et alternativ med et dårligere flyselskap (for eksempel med dårligere seteavstand). Hvis endringen ikke passer deg, kan du be flyselskapet om et annet alternativ hvis det er tilgjengelig.
Kan jeg nekte de foreslåtte endringene?
Ja, hvis det ikke finnes noe alternativ som passer deg, kan du avslå alt og be om full refusjon.
Noen spørsmål igjen?
Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...
Jeg synes det mangler noen få opplysninger her: 1. Hvis du kjøper gjennom en forhandler, må du løse problemet gjennom forhandleren, med mindre endringen skjedde på avreisedagen (+ sikkert noen unntak), 2. Muligheten for å ringe utenlandske flyselskap gratis eller til lave priser, slik det gikk gjennom Skype av godt minne, 3. Muligheten for å få en del av billettprisen tilbake ved nedgradering, 4. Omtale av en proaktiv tilnærming, dvs. å finne alternative flyvninger selv og foreslå dem for agenten på linjen i stedet for å vente på at han skal komme på en selv, noe som kan fremskynde løsningen av problemet, 5. detaljer om selvbetjente endringer av innstilte/endrede flyvninger på Wizzair og Ryanair (alternative flyplasser, datoer osv.).