Transport i Kyoto
Kyotos offentlige transportnettverk er tett og omfatter t-bane, flere bussselskaper, turistbusser og flere jernbaneselskaper.
Du vil for det meste bruke bussene for å komme deg til alle severdighetene. Du må imidlertid regne med lange reisetider og ofte svært overfylte vogner.
T-banen har også raske forbindelser, men i motsetning til bussene betjener den mer lokalbefolkningen og går ikke til mange av severdighetene i det hele tatt.
Den raskeste måten å komme seg til Arashiyama-området på er med tog.
Praktiske dagsbilletter
Takstsystemet er forskjellig for de ulike transportselskapene, og spesielt når det gjelder overganger eller dagsbilletter er det vanskelig å vite hvilke linjer en gitt billett er gyldig for og hvilke som ikke er det.
I Kyoto finnes det to grunnleggende typer dagskort + ett populært kort for hele Kansai-området.
| Pris | Gyldighet | |
|---|---|---|
| T-bane og buss 1 dag | 1 100 jpy |
Kyoto T-bane |
| T-bane 1 dag | 800 jpy | Kyoto T-bane |
| Kansai Railway Pass | 5 600 jpy - 2 dager 7 000 jpy - 3 dager |
Kyoto T-bane Osaka T-bane Private jernbaner (Kansai-regionen) ** Trikker og noen taubaner Trikker og noen taubaner |
* For disse transportselskapene er heldagsbilletten bare gyldig på enkelte linjer:
- Kyoto Bus - gyldig på alle ruter unntatt rute 10, 18, 32, 34, 51, 54, 90, 95
- West JR Bus - kun gyldig på Kyoto stasjon - Toganoo (Tako-Keihoku-linjen)
- Keihan Bus - kun gyldig på linje 29, 29C, 84, 901
** Kansai Railway Pass i Kyoto er ikke gyldig på alle togselskaper:
- JR-tog - kan ikke brukes
- Keihan Railway - kan brukes
- Eizan Railway - kan brukes, bortsett fra ved påstigning på Demachyianagi stasjon (så hvis du bytter fra Keihan Railway, må du betale for billett på nærmeste stasjon "Mototanaka" eller gå ca. 1 km)
- Eizan taubaner - kan ikke brukes
- Hankyu Railway - kan brukes
- Kintetsu Railway - kan brukes
- Randen trikk (Keifuku Railway) - kan ikke brukes
T-bane og buss 1 dag
En heldagsbillett til begge T-banelinjene og alle busslinjene i Kyoto er det mest prisgunstige alternativet for å komme seg rundt i byen.
- 1 100 jpy
- Gyldig for 1 kalenderdag og ikke 24 timer
Det lønner seg å ta mer enn 4 t-bane- eller bussturer på én dag, men du kan lett klare dette hvis du besøker 2-3 severdigheter som ligger lenger fra hverandre.
I tillegg er individuelle billettpriser aldri overførbare, så du betaler en separat billett for hver busstur.
Du finner mer informasjon på den offisielle nettsiden city.kyoto.lg.jp.
Hvor kan man kjøpe?
- Salgsautomater på hver T-banestasjon (kun kontanter eller japanske transportkort)
- Informasjonssenter på busstasjonen via Kyoto stasjon (se kart)
- Åpent hver dag kl. 7.30-19.30
- Fra sjåføren inne i bussen når du går av
T-bane 1 dag
Et dagskort for T-banen er ikke særlig praktisk for turister, ettersom T-banen bare tar deg til et begrenset antall severdigheter.
- 800 jpy
- Gyldig for 1 kalenderdag og ikke 24 timer
En vanlig enkeltbillett til T-banen koster rundt 260 jpy for en bytur, så en heldagsbillett er verdt det for tre eller flere T-baneturer og høyst én busstur (en enkelt dagsbillett koster 230 jpy).
Sjekk det offisielle nettstedet city.kyoto.lg. jp for mer informasjon.
Hvor kan man kjøpe?
- Salgsautomater på hver T-banestasjon (kun kontanter eller japanske transportkort)
- Informasjonssenter på busstasjonen via Kyoto stasjon (se kart)
- Åpent hver dag kl. 7.30-19.30
Kansai Railway Pass
Dette passet gjelder for hele Kansai-området, inkludert Osaka, Kyoto, Nara og Kobe, men er mer egnet for jernbaneentusiaster.
For at det skal lønne seg, må du ta to rundturer hver dag på den lange ruten (f.eks. Osaka - Nara / Kobe / Kyoto) eller én rundtur på den lange ruten og flere kortere turer (minst 4-5).
| 5 600 jpy | 7 000 jpy |
|---|---|
| 2 dager | 3 dager |
Billetten er gyldig i kalenderdager og ikke i 48 eller 72 timer.
I tillegg til de fleste private jernbaner i Osaka, Kyoto, Kobe og Nara, er billetten også gyldig på Osakas og Kyotos undergrunnsbaner. Derimot er billetten ikke gyldig på noen JR-tog (ikke engang JR Osaka Loop city line), og i Kyoto er den ikke gyldig på sporvognslinjene Randen eller taubanene Eizan.
Kansai Railway Pass kan heller ikke brukes på noen busslinjer.
T-banekortet gir deg også rabatt på 30 utvalgte attraksjoner (vanligvis rundt 10 %), se listen.
Hvor kan du kjøpe passet?
- På nettet hos Klook, kkday, waug, se informasjon: surutto.com/kansai
- På to salgssteder i Kyoto, se liste
Når du kjøper på nettet, må du bytte kupongen mot et fysisk kort på et hvilket som helst salgssted.
Transport Finder
Det finnes ikke én søkemotor for alle typer transport i Kyoto. Du kan enten søke på nettsidene til de enkelte transportselskapene, som er listet opp nedenfor, eller via Google.com/maps.
Å søke etter offentlig transport via Google fungerer bra, og viser blant annet nøyaktige priser.
Google Maps ignorerer imidlertid forskjellene mellom systemene.
De finner alltid den kortest mulige ruten, men de tar ikke hensyn til om rutene har samme takst. Hvis ikke, må du kjøpe en ny billett hver gang du bytter, noe som gjør reisen dyrere.
Vanlige misforståelser oppstår spesielt når du bruker Subway Bus 1-dagskort, som ikke er gyldig på jernbanelinjer (for eksempel JR eller Randen når du skal til Arashiyama, Hankyu eller Keihan).
Du finner en nyttig brosjyre med eksempler på de vanligste forbindelsene på nettsidene til undergrunnsbanen og bybussen: city.kyoto.lg.jp/pdf.
Bestill hotell i Kyoto sentrum
T-bane og jernbane
Kyotos grunnleggende transportnettverk består av to T-banelinjer, supplert av mange private og statlige (JR) forstadsbaner.
Disse jernbanene kan ofte brukes til å komme seg rundt i byen, men enkeltbilletter og enkelte dagsbilletter er ikke kompatible med hverandre.
Se kapittelet om Kyoto Metro for mer informasjon.
Busser
Busser er det viktigste transportmiddelet for turister, ettersom de kjører til alle severdighetene.
Det er veldig praktisk å reise med buss hvis du har betalt for en dagsbillett for T-bane + buss til 1100 yen.
Vær imidlertid oppmerksom på at Kyoto er en storby med mange trafikklys, og at bussturen derfor ofte er veldig lang.
Hvis du tar bussen fra sentrum til utkanten (for eksempel til Arashiyama-området eller Kinkakuji-tempelet ), tar turen ca. 45 minutter.
På ruter til turistattraksjoner (spesielt fra/til Gion- og Higashiyama-distriktene ) er det ofte lange køer på bussholdeplassene i 40-60 minutter.
Enkeltbillettpris
I hele Kyoto gjelder en fast pris på 230 jpy for alle bussoperatører.
På de ytre delene av linjene 16, 17, 18, 19, 32, 34, 52, 54, 90, 95 (Kyoto Bus), 33 (Kyoto City Bus) og alle Keihan Bus-linjene er prisen basert på tilbakelagt distanse.
- Ombordstigning skjer alltid via bakdøren
- Hvis du reiser på en rute med en fastpris på 230 yen (de aller fleste ruter), trenger du ikke billett ved ombordstigning.
- Hvis du reiser på en linje med seksjonstakst, må du ta en billett i døren og deretter betale det beløpet som står på billetten, eller feste et transportkort (Icoca, Suica osv.) til leseren ved på- og avstigning.
- Fastpris 230 jpy betales kun når du går av hos sjåføren i kontanter eller med ett av 10 japanske transportkort (Icoca, Suica og andre)
- Hvis du ikke har det nøyaktige beløpet, kan du veksle en 1000-yen-seddel til småpenger ved sjåførens skranke.
- Gå alltid av ved inngangsdøren for å betale billetten
- Det finnes ingen rabatterte transferpriser. Du betaler alltid 230 jpy per tur.
På kartet over bussrutene i Kyoto ser du at holdeplasser som er inkludert i den faste prisen, er markert med en hvit sirkel, mens holdeplasser som er inkludert i seksjonsprisen, er markert med en svart firkant.
Kyotos bybuss
Kyotos største transportselskap kjører grønne busser på mange ruter i hele byen.
Alle rutene til dette selskapet kjører kun innenfor sonen med fastpris på 230 jpy, med unntak av rute 33 i retning Katsura stasjon.
- Heldagsbilletten for buss + metro er gyldig på alle ruter, inkludert turistrutene EX100 og EX200.
Offisiell nettside: city.kyoto.lg.jp
Kyoto-bussen
Kremfargede busser med rød stripe kjører fra Kyoto stasjon til områder som Arashiyama og nordøstover mot Iwakura og Ohara.
De fleste rutene til turistområdene er inkludert i sonen med fastpris på 230 yen.
- Heldagsbilletter for buss + T-bane er kun gyldige på linjene 16, 17, 24, 26, 40, 52, 63, 65, 66, 73, 75, 76, 92, 94.
Offisiell nettside: kyotobus.jp
Keihan Bus
Røde og hvite busser trafikkerer området i den sørvestlige utkanten av byen.
Prisene på alle ruter er basert på antall stopp og varierer fra 230 jpy til 390 jpy.
- Dagskortet for buss + metro gjelder bare på linjene 29, 29C, 84 og 301.
Offisiell nettside: keihan.co.jp/buses
West JR Bus
JR-WEST, som er jernbaneselskapets bussavdeling, kjører to linjer i Kyoto. Begge har faste priser på 230 jpy.
På begge linjene kan du bruke JR Pass eller den regionale varianten av JR-WEST Pass.
- Linje 205 - går fra Kyoto stasjon til Ritsumeikan-universitetet og passerer ikke de største turistattraksjonene.
- Dagskort for buss + T-bane gjelder ikke her
- Takao-keihoku-linjen - går fra Kyoto stasjon til turistområdet Toganoo i nordvest.
- Heldagsbillett for buss + T-bane gjelder
Offisiell nettside: nishinihonjrbus.j-server.com.
Turistbusser for sightseeing
Det finnes to selskaper som kjører sightseeingbusser i Kyoto, og ingen av de ovennevnte billettene gjelder.
Disse bussene er dyre, men de har ikke de samme køene som vanlige busser.
K'Loop
K'Loop kjører på tre forskjellige ruter. Frekvensen er imidlertid 80 minutter, så det kreves litt tidsplanlegging for å bruke disse bussene.
Bussene kjører blant annet til følgende severdigheter: Fushimi Inari-Taisha, Nijo slott, Kinkakuji, Toji-tempelet, Ginkakuji, Gion.
Billetter selges i følgende varianter:
- 1-dagsbillett - 1 500 jpy
- 1 tur - 500 jpy
For mer informasjon, besøk kloop.jp.
Sky Hop Bus
Selv om selskapet formelt sett opererer tre ruter, kjører de i realiteten alle på én rute. Den eneste forskjellen er antall stopp.
Alle rutene har alltid avgang fra Kyoto stasjon.
Bussene kjører for eksempel til følgende severdigheter: Nijo slott, Kinkakuji, Kyoto keiserpalass, Ginkakuji, Gion.
På grunn av de høye prisene og det begrensede antallet attraksjoner som bussene kjører til, anbefaler vi ikke denne transportmåten.
Billetter selges kun som heldags- eller 2-dagersbilletter, og du kan ikke kjøpe en enkeltbillett for bare én tur.
- 1-dagsbillett - 4 000 jpy
- 2-dagersbillett - 6 000 jpy
Billetter kan kjøpes på bussen (kontant- og kredittkortbetaling godtas) eller på skyhopbus.com/kyoto.
Taxi, Uber
Typiske svarte drosjer er et ekstremt populært transportmiddel for både lokalbefolkningen og turister, og de er bokstavelig talt allestedsnærværende.
Du kan vinke til deg en taxi hvor som helst på gaten, og det er svært vanlig med offisielle taxiholdeplasser, der det alltid står mange taxier og venter, ofte ved kjøpesentre, monumenter eller metrostasjoner.
Det er veldig trygt å reise med taxi i Kyoto, og svindel med overprisede priser forekommer ikke her.
Drosjer kan vanligvis betales kontant, og mange drosjer godtar også vanlige Visa-, Mastercad- eller American Express-kort eller japanske transportkort (Icoca, Suica og andre).
Kjøring skjer alltid etter taksameter. Vanlige priser er som følger:
- 660 jpy - de første 2 km
- 80 jpy - for hver ytterligere 296 meter eller 1 minutts ventetid (større drosjer har en litt høyere pris)
Vanligvis betaler du rundt 2 000 jpy.
Tips
Det er ikke vanlig å gi driks når du tar taxi i Kyoto.
Du kan imidlertid runde beløpet opp til nærmeste tidel. Hvis du må betale 1 900 yen, er det greit å gi drosjesjåføren 2 000 yen.
Mobilapper
Det finnes mobilapper som Uber og DiDi i Kyoto, men prisene er alltid de samme som for vanlige drosjer og beregnes kun basert på den faktiske turen (i henhold til taksameteret).
Fordelen er imidlertid at du alltid kan betale med kort når du bruker appene.
Noen spørsmål igjen?
Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...