Transport i Indonesia
Indonesia er et enormt land med flere tusen øyer, men det har et svært godt utbygd og svært travelt innenriks flyrutetilbud.
Vanligvis går det alltid et stort antall ferger bare mellom to naboøyer.
På de større øyene går det moderne langdistansebusser, og på Java finnes det til og med et velutviklet jernbanenett.
Bestill hotell i Indonesia med rabatt
Flyreiser
Fly er det beste valget for reiser mellom øyene, men også for lengre reiser innad på en øy.
Det finnes et stort antall flyplasser med rutefly i Indonesia, og rutene mellom de store øyene og byene er svært travle.
Et stort antall flyselskaper opererer i Indonesia. Selv om de ikke har et veldig godt rykte når det gjelder sikkerhet, er situasjonen i ferd med å bli betydelig bedre, og indonesisk luftfart er i ferd med å nå internasjonale standarder.
Billettpriser og når du bør kjøpe
Enveisbilletter innenlands kan kjøpes fra 30 usd på de korteste rutene.
Billettprisene på lengre ruter over hele Indonesia er imidlertid ganske dyre og kan koste godt over 250 usd én vei.
Den vanligste prisen på den travleste ruten mellom Jakarta og Bali ligger på mellom 70 og 100 dollar for en enkeltreise.
De billigste billettene er vanligvis tilgjengelige 1-3 måneder før avreise.
Flyselskaper i Indonesia
Det finnes et stort antall flyselskaper som opererer i landet. Selv om de fleste av dem profilerer seg som lavprisselskaper, er innsjekket bagasje på opptil 20 kg vanligvis inkludert i billettprisen.
Søk etter billetter på airasia.com
Du kan kjøpe flyreiser innen Indonesia med følgende flyselskaper.
- Garuda Indonesia - Omfattende ruteportefølje, men et av de dyrere flyselskapene, som hovedsakelig flyr fra Jakarta og Bali
- AirAsia - svært billige flyreiser fra Jakarta til større indonesiske byer
- Lion Air - Indonesias største flyselskap med forbindelser til nesten alle øyene
- Batik Air - stort flyselskap med hyppige avganger fra Jakarta, Surabaya og andre byer
- Citilink - lavprisflyselskap med mange flyvninger fra Java, Sumatra og Borneo
- Super Air Jet - ultralavprisflyselskap med hyppige lavprisflyvninger fra Jakarta, Bali, Balikpapan og andre byer
- TransNusa - et lite flyselskap som flyr fra for eksempel Jakarta og Yogyakarta
- NAM Air - mindre flyselskap som hovedsakelig flyr fra Jakarta og Bali
Ferger mellom øyene
Det går ferger mellom øyene, og de kan frakte motorsykler og biler.
Det går også hurtigbåter mellom noen av øyene, som koster en del mer, men overfartstiden er kortere enn med ferge, og båtene er i bedre stand.
Turister blir som regel tilbudt de dyrere hurtigbåtene først, i håp om at turistene ikke skal oppsøke fergen. Ikke la deg avskrekke, og få alle alternativene forklart i detalj.
Du kan også bestille billetter på de bedre cruiseselskapene på nettet, for eksempel via disse nettstedene:
Eksempler på travle ruter
Dette er de rutene turister oftest bruker ferger på:
- Ketapang (Java) - Gilimanuk (Bali)
- Båtene seiler 24/7 hvert 15.-30. minutt
- Pris ca. 10 500 idr, billett kjøpes i kiosken ved kaien
- Seilingstid 45 minutter
- Merak (Java) - Bakauheni (Sumatra)
- Båter seiler 24/7 hvert ca. 30-120 minutt
- Pris ca. 25 000 idr
- Cruisetid 60 minutter
- Bali - Lombok
- Båtene seiler på flere forskjellige ruter mellom ca. kl. 5:30 og 16:00 i gjennomsnitt 1-2 ganger i timen
- Pris fra 400 000 idr for hurtigbåter, noen cruise kan bestilles for eksempel via Directferries.com
- Cruisetid 3,5 timer
Jernbane - vanlige tog
Fjerntog kjører bare på Java og Sumatra, men bare på Java er jernbanenettet tett og betjener alle større byer.
På Sumatra er jernbanenettet delt inn i tre relativt korte strekninger uten forbindelse med hverandre.
På de andre øyene går det ingen persontog.
Alle konvensjonelle langdistansetog kjøres av KAI - Kereta Api Indonesia.
Rutetider og billetter på nett
Den offisielle nettsiden til jernbanen er kai.id. Her kan du se rutetider og kjøpe billetter etter at du har registrert deg.
Hvis du ikke kan kjøpe billetter via jernbanens nettside (ofte går ikke utenlandske kortbetalinger gjennom), kan du mot en liten ekstra avgift (ca. 10 000 idr) enkelt kjøpe dem på 12go.asia eller traveloka.com.
Det er ikke nødvendig å skrive ut billettene, det er bare å skanne QR-koden fra mobilen når du går gjennom turnstilen.
Det anbefales på det sterkeste å bestille billetter til travle ruter på Java minst tre uker i forveien, spesielt hvis du planlegger å reise på en fredag, lørdag eller søndag.
Det kan lett skje at toget blir helt utsolgt 14 dager før avreise, eller at bare dyre billetter i bedre klasser vil være tilgjengelige.
Billettpriser og ruter
De fleste bruker tog på Java, der de er like raske eller raskere enn busser og uten sammenligning mer komfortable.
I tillegg går rutene gjennom vakre steder over fjell. Billettene er imidlertid vanligvis dyrere enn busser.
Eksempler på de mest populære rutene er:
| Rute | Pris fra | Frekvens |
|---|---|---|
| Jakarta - Yogyakarta | 410 000 idr | 3-4 ganger om dagen |
| Jakarta - Surabaya | 690 000 idr | 4-5 ganger daglig |
| Yogyakarta - Malang | 240 000 idr | 6 ganger daglig |
| Bandung - Yogyakarta | 225 000 idr | 7-10 ganger daglig |
Togene betjener imidlertid de fleste større byer på Java, som Semarang, Surakarta (Solo), Cirebon, Cilacap og andre.
På Sumatra er det bare disse stedene det går langdistansetog regelmessig:
- Tanjung Karang - Kertapati (Palembang)
- Kertapati (Palembang) - Lubuk Linggau (Kota Padang)
- Forstadstog rundt Padang
- Medan - Rantau Prapat
Hurtige tog
Det finnes én relativt kort høyhastighetslinje på Java, som forbinder byene Jakarta og Bandung, og som drives av Whoosh.
De moderne kinesiske togene har en maksimal hastighet på 350 km/t og kjører ruten på omtrent 30 minutter.
Billetter kan enkelt kjøpes på nettet på tickets.kcic.co.id.
Høyhastighetstogene stopper på Halim stasjon ca. 15 km sørøst for sentrum, som kan nås med LRT fra Dukuh Atas stasjon for ca. 10 000 idr eller via Grab/Gojek for ca. 50 000 idr.
I Bandung stopper toget på Padalarang stasjon, hvorfra det går et gratis forstadstog til sentrum, eller på Tegalluar stasjon, der det ikke går noen kollektivtransport.
Langdistansebusser
På mange øyer (Java, Sumatra, Sulawesi, Borneo) kan du reise over lengre avstander med større, moderne busser med klimaanlegg.
Disse er vanligvis mye billigere enn tog, og frekvensen kan være hyppigere. På den annen side er det ofte vanskelig å finne frem på busstasjonene.
Ulike selskaper stopper ofte på forskjellige stasjoner i samme by.
For de beste rutetabellene, billettbestilling og stasjonslokasjoner, besøk traveloka.com.
På denne nettsiden kan du kjøpe billetter til mange forskjellige transportører over hele landet. Du trenger ikke å skrive ut billetten, bare vis QR-koden på mobiltelefonen din.
Minibusser (angkots)
I landlige områder og på små øyer kjører det bare små busser eller minibusser som kalles "angkot".
Minibussene har en bestemt rute, men destinasjonen står alltid skrevet bak frontruten eller på siden av bilen.
Det finnes vanligvis ingen rutetabeller, og angkotene kjører først når de er fulle.
Betaling skjer alltid kontant til sjåføren eller konduktøren før ombordstigning.
Noen av de mer moderne selskapene i turistknutepunkter som Bali eller Yogyakarta kan til og med ha en fast rutetabell.
Offentlig transport
I større byer som Jakarta, Yogyakarta, Surabaya, Medan, Surakarta og Bandung går det vanlige bybusser, og i Jakarta er det i tillegg metro og forstadsbane.
I mindre byer fungerer ikke konvensjonell kollektivtransport, og du kan bare komme deg rundt med varebiler (angkots) med faste ruter, men uten rutetider. I disse varebilene betaler du alltid kontant til sjåføren eller konduktøren, som krever inn pengene før du går om bord.
Forhåndsladede transportkort
Hvis du reiser kollektivt i de større byene, er det nesten ingen steder du kan betale med kontanter.
Alle offentlige transportsystemer over hele landet tilbyr imidlertid betaling med forhåndsladede transportkort, som du kan kjøpe mange steder.
De mest solgte kortene er
- E-money Mandiri
- BNI Tapcash
- BRIZZI
- BCA Flazz
- Multi Trip Card (KMT)
Disse kortene kan for eksempel kjøpes på billettkontorer på jernbanestasjoner eller på Indomaret eller Alfa Mart minimarkeder.
Prisen for hvert kort er vanligvis 40 000 idr, hvorav 10 000 idr allerede kan brukes til å betale billettprisen.
Du kan fylle på kortet med et hvilket som helst beløp på Indomaret eller Alfa Mart minimarkeder, som du finner i de minste landsbyene over hele landet.
Det anbefales å ha en viss reserve på kortet ditt, da det hender at systemet for kortopplading har strømbrudd og ikke fungerer på noen timer.
Taxi / Grab / Gojek
Mange ganger mer praktisk (men kanskje ikke alltid raskere i Jakarta) er de allestedsnærværende drosjene, som er mye brukt av indoneserne selv.
For turister anbefaler vi å bruke de velkjente mobilappene Grab eller Gojek, der du alltid vet prisen på forhånd og også kan betale med et kort som er lagt inn i appen.
Disse appene fungerer etter samme prinsipp som Uber, Bolt eller Lyft (som ikke opererer i Indonesia).
Prisene er dynamiske og beregnes ut fra den aktuelle etterspørselen, men du vet alltid prisen før turen. Du trenger ikke å ha kontanter eller prute med sjåføren - det aktuelle beløpet trekkes automatisk fra kortet du har lagt inn i appen når turen er over.
Vi anbefaler alltid å sammenligne prisene i begge appene (Grab og GoJek), ettersom de bruker forskjellige algoritmer, og prisen kan variere med 20-30 %.
Motorveinettet i Jakarta og andre større byer som Medan og Surabaya er delt inn i bomveier og gratisveier.
Når du reiser lenger ut av sentrum, vil sjåføren ofte spørre deg om du ønsker å ta "Toll Road" eller ikke. Vi anbefaler alltid at du sier ja, da du kan spare opptil 30 minutters kjøring.
Bompenger koster vanligvis 10 000 idr, og appen vil automatisk inkludere dette i den endelige prisen som belastes kortet ditt. Ikke betal kontanter til sjåføren.
Lei bil/motorsykkel
I Indonesia er det venstrekjøring.
Trafikken er tett i byene, indoneserne transporteres for det meste på motorsykkel (ofte hele familier på en gang) og følger ikke trafikkreglene i særlig grad.
Det er lite hensyn til andre i trafikken, alle prøver å komme seg dit de skal så raskt som mulig.
Du har også lov til å kjøre motorsykkel nesten hvor som helst, så ikke stol på at motorsykkelen unngår deg hvis du står på fortauet. Lokalbefolkningen kjører som de vil, selv i motsatt retning.
Leiebiler
Hvis du vil leie bil, anbefaler vi at du tar med deg en sjåfør, det har mange fordeler. Han navigerer i den hektiske lokaltrafikken, tar deg dit du skal, går ikke på villspor og gir deg ofte noen tips. I tillegg slipper du å bekymre deg for hvordan du skal få bilen tilbake. Dette er ofte den beste løsningen hvis du ønsker å se så mange severdigheter som mulig på kort tid, og hvis du kan dele kostnaden med andre reisende.
For indonesiske bilutleiefirmaer er det å leie bil med sjåfør et betydelig vanligere alternativ enn å leie bil på egen hånd, og alle utleiefirmaer tilbyr det vanligvis.
Hvis du ønsker å kjøre selv, er det imidlertid ikke noe problem å leie bil uten sjåfør på turiststeder som Bali.
Prisene ligger på rundt 330 000 idr per dag.
Sammenlign priser på leiebil i Indonesia
Lei motorsykkel
Det er ikke noe problem å leie motorsykkel, det er et stort antall utleiebyråer på turistdestinasjoner (spesielt øyene Bali eller Lombok).
Leieprisene per dag avhenger av destinasjon, etterspørsel og konkurranse. På Java, for eksempel, kan du få en motorsykkel for rundt 60 000 idr per dag.
På Bali, som generelt er dyrere, kan du paradoksalt nok få en billigere fordi konkurransen mellom utleiefirmaene presser prisene ned. Du kan få en motorsykkel på Bali fra 50 000 idr.
På den annen side må du regne med høyere priser på de mer avsidesliggende øyene.
Ikke glem hjelmen din! Hjelm er påbudt for både fører og passasjer, selv om sistnevnte sjelden overholder påbudet. Hvis du leier en motorsykkel og er usikker på de lokale trafikkreglene, bør du også spørre ordentlig om dem.
Noen spørsmål igjen?
Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...