Transport i Japan

Japan

Japan har et svært avansert og ekstremt tett jernbanenett. De verdensberømte høyhastighetstogene shinkansen suppleres av konvensjonelle tog som tar passasjerene til selv de minste landsbyene.

På fjernere ruter er det ofte de svært hyppige flyreisene som gir mest valuta for pengene. Hvis du kjøper billetten med bagasje i god tid, kan den være opptil 30 % billigere enn en shinkansen-billett.

Et rimeligere alternativ til tog og fly er langdistansebusser, som også kjører over natten sammenlignet med tog.

Finn hotellpriser i Japan

Japan Rail Pass

Japan Rail Pass, forkortet JR Pass, er en billett for ubegrenset togreise på alle de seks grenene av Japan Railways. Det selges i ukentlige og 14-dagers alternativer.

I tillegg til det nasjonale passet finnes det også et stort utvalg av regionale JR-pass.

Pris på JR Pass

Det landsdekkende Japan Rail Pass selges i tre ulike varianter - 7 dager, 14 dager og 21 dager.

Billettene selges for vanlige vogner og den såkalte Green Car, som tilsvarer en 1. klasse-vogn.

Barn mellom 6 og 11 år får 50 % rabatt.

7 dager 14 dager 21 dager
Ordinary Car 50 000 jpy 80 000 jpy 100 000 jpy
Green Car 70 000 jpy 110 000 jpy 140 000 jpy

Er Japan Rail Pass verdt det?

Før du kjøper et JR Pass, er det lurt å regne ut hvor mange ganger du kommer til å reise og hvor mye du må betale for hver reise. Du finner lenker til de enkelte togselskapene, inkludert billettpriser, nedenfor.

Japan Rail Pass er ganske dyrt, men det lønner seg hvis du skal reise langt ofte (minst 3-4 ganger i løpet av 7 dager) og i tillegg gjøre flere kortere reiser.

Husk også at JR Pass ikke er gyldig på offentlig transport, t-bane, trikk eller buss.

Hvordan kjøper jeg et JR Pass?

Japan Rail Pass er kun tilgjengelig for utlendinger og kan ikke kjøpes i Japan.

Du kan kjøpe JR Pass i utlandet hos akkrediterte forhandlere (se liste), men det er mye enklere å kjøpe det på nettet.

Det finnes mange nettsteder og reisebyråer som selger JR Pass, men det eneste offisielle nettstedet til Japan Railways der du kan kjøpe Japan Rail Pass uten ekstra kostnad, er dette:

Når du ankommer Japan, må du hente et fysisk JR Pass på papir.

Du kan hente et Japan Rail Pass på de fleste internasjonale flyplasser, på alle shinkansen-stasjoner og større jernbaneknutepunkter, samt på ulike turistbyråer.

Du finner en liste over alle steder der du kan hente et JR Pass på denne siden: japanrailpass.net/exchange.

Setereservasjon - Mizuho- og Nozomi-togavgift

Når du reiser med en hvilken som helst type shinkansen eller konvensjonelt tog som Limited Express, er det ikke nok å ha et JR Pass, du må også reservere plass i vognen.

Du kan reservere plass i "reserverte" vogner, der du alltid er garantert en plass, men også i "ikke-reserverte" vogner, der det kan skje.

Disse reservasjonene er gratis for JR Pass-innehavere. Unntaket er høyhastighetstog merket som Nozomi eller Mizuho, de raskeste togene som kjører mellom Tokyo - Nagoya - Kyoto - Osaka - Hiroshima - Fukuoka - Kagoshima.

For å reise med disse togene må du betale en spesiell tilleggsavgift, se detaljer på: japanrailpass.net/special-ticket. Det finnes imidlertid mange litt langsommere tog på ruten (for eksempel av typen Sakura eller Kodama), som du kan reise med uten ekstra kostnad.

Med unntak av noen svært travle dager i året (spesielt helligdager, jul, nyttår osv.), er det ingen problemer med tilgjengeligheten av seter på Reserved -typen.

Hvordan bestiller jeg sete?

Du kan bestille sete på nettet samtidig som du kjøper et Japan Rail Pass på japanrailpass.net/en/purchase/online. Alle reservasjoner hentes ut ved ankomst sammen med JR Pass.

Du kan også reservere rett før avreise på en hvilken som helst stasjon ved billettskranken eller i en automat (for shinkansen er automatene merket med grønt).

Du finner detaljert informasjon og instruksjoner med en video her: japanrailpass.net/reserved-seat-reservation

Hvor er JR Pass gyldig overalt?

Japan Rail Pass dekker alle jernbaner i alle grener av det statseide JR Railway og noen andre linjer, inkludert noen busser eller ferger.

JR Pass er derimot ikke gyldig på noen private togselskaper.

Du kan bruke JR Pass på følgende tjenester:

  • Alle Shinkansen-tog i Japan, med unntak av Nozomi- og Mizuho-tog, der det påløper en tilleggsavgift
  • Alle konvensjonelle tog fra JR Central, JR West, JR East, JR Kyushu, JR Hokkaido, JR Shikoku
  • Alle JRs lokale busslinjer (ikke tilgjengelig for bruk med highway busser)
  • JR WEST-ferge til øya Miyajima
  • Monorail til Haneda lufthavn

Regionale bekvemmelighetsbilletter

Hvis du ikke skal reise i hele Japan, kan ulike regionale JR Pass være nyttige.

Prisene er betydelig lavere enn det landsdekkende Japan Rail Pass og ligger fra 12 000 jpy.

Du finner disse passene på nettsidene til de enkelte JR-grenbanene, og de kan vanligvis bare kjøpes på nettet, akkurat som det landsdekkende JR Passet. Du kan hente billetten din ved ankomst til Japan på samme sted som JR Pass: japanrailpass.net/exchange.

  • JR West - for Osaka, Hiroshima, Kyoto, Okayama, Himeji, Tottori, Kanazawa, Toyama, Miyajima
  • JR East - til Tokyo, Aomori, Niigata, Sendai og hele det nordlige Honshu
  • JR Central - for området mellom Tokyo og Kyoto (Nagoya, Fuji, Hammamatsu)
  • JR Kyushu - for området rundt øya Kyushu
  • JR Hokkaido - for området rundt øya Hokkaido

Shinkansen - togtyper og billetter

Shinkansen-høyhastighetstog kan kjøre i hastigheter på opptil 320 km/t og var de første høyhastighetstogene i verden som ble satt i regulær drift.

I dag består shinkansen-nettverket av i alt 9 linjer. I realiteten er det én hovedlinje fra Hakodate sør på Hokkaido til Kagoshima sør på Kyushu, som er delt inn i fem delstrekninger som hver av de regionale avdelingene av det statseide JR Railway har gitt navn etter seg selv.

Fra denne linjen går det fire kortere avstikkere til den andre kysten av Honshu.

Navngivningen av de enkelte linjene er ganske symbolsk og betyr ikke så mye for passasjerene, men av og til dukker disse navnene opp på nettsidene til operatørene.

Togene går ofte mellom linjene uten togbytte.

Unntaket er Tokyo, der alle avganger alltid starter eller slutter. Ingen shinkansen-tog kjører uten bytte på tvers av Japan, og det er alltid minst ett bytte i Tokyo.

  • Tokaido Shinkansen - kjører mellom Tokyo og Shin-Osakastasjonene
  • Sany'o Shinkansen - kjører mellom stasjonene Shin-Osaka og Hakata (Fukuoka)
    • Betjenes av JR WEST, billetter og rutetider på westjr.co.jp
    • Maksimal hastighet er 300 km/t
  • Tohoku Shinkansen - går mellom Toyko og Shin-Aomoristasjonene
    • Betjenes av JR East, billetter og rutetider på jreast.co.jp
    • Maksimal hastighet er 320 km/t
  • Kyushu Shinkansen - kjører mellom stasjonene Kagoshima-Chuo og Hakata (Fukuoka)
    • Drives av JR Kyushu, billetter og rutetider på jrkyushu.co.jp
    • Maksimal hastighet er 260 km/t
  • Hokkaido Shinkansen - går mellom stasjonene Shin-Aomori og Shin-Hakodate-Hokuto (en linje er under bygging til Sapporo med planlagt åpningsdato ca. 2031)
    • Driftes av JR Hokkaido, billetter og rutetider på jrhokkaido.co.jp
    • Maksimal hastighet er 260 km/t
  • Hokuriku Shinkansen - kjører mellom Tokyo og Tsurugastations
    • Betjenes av JR East og JR WEST, billetter og rutetider på jreast.co.jp eller westjr.co . jp
    • Maksimal hastighet er 260 km/t
  • Joetsu Shinkansen - kjører mellom Tokyo og Niigatastations
    • Drives av JR East, billetter og rutetider på jreast.co.jp
    • Maksimal hastighet er 275 km/t
  • Nishi-Kuyshu Shinkansen - en svært kort strekning mellom Nagasaki og Takeo-Onsen-stasjonene
    • Betjenes av JR Kyushu, billetter og rutetider på jrkyushu.co.jp
    • Maksimal hastighet er 260 km/t
  • Akita Shinkansen - kjører mellom Morioka og Akitastasjonene
    • Betjenes av JR East, billetter og rutetider på jreast.co.jp
    • Maksimal hastighet er 130 km/t
  • Yamagata Shinkansen - kjører mellom Fukushima og Shinjostasjonene
    • Betjenes av JR East, billetter og rutetider på jreast.co.jp
    • Maksimal hastighet er 130 km/t

Typer shinkansen

Det går ulike typer shinkansen på hovedlinjene. På de raskeste togene er prisene for obligatorisk setereservasjon (selv for "ikke-reserverte" vogner) litt høyere enn på de langsommere togene, men forskjellen er vanligvis bare noen hundre yen.

Grunnprisen er den samme for alle tog.

Litt dyrere setereservasjoner er tilgjengelige på disse togtypene:

  • Nozomi og Mizuho - Tokaido- og Sany'o-linjene
  • Hayabusa - Tohoku- og Hokkaido-linjene
  • Kagayaki - Hokuriku-linjen

Alle andre tog (som Kodama, Sakura, Toki, Hikari, Hayate, Yamabiko, Hakutaka og andre) har litt lavere priser.

Vogner Reserved / Non-reserved

Alle shinkansen-sett er delt inn i to typer vogner.

For begge vogntypene må du alltid betale en reservasjon i tillegg til grunnprisen. Du kan derfor ikke reise med shinkans med bare en billett "Shinkansen Fare", men du må alltid ha en ekstra billett med reservasjon.

  • Reserved - For disse vognene kjøper du en reservasjon for et bestemt sete, og du er garantert en plass, men du må alltid reise med et bestemt tog.
  • Non-Reserved - Det er alltid billigere å bestille på disse vognene, men du er ikke garantert sitteplass, og du må kanskje stå under reisen. Du trenger ikke å reise med et bestemt tog, men du kan benytte hvilken som helst forbindelse den dagen som står på billetten din.

Hvor ofte hender det at det ikke finnes sitteplasser i vognen Non-Reserved? Det er mye mer sannsynlig at du får sitteplass hvis toget starter reisen på stasjonen der du skal gå om bord.

Dette er for eksempel tilfellet på de fleste tog fra Tokyo stasjon. Hvis du for eksempel går om bord på "Shinagawa" stasjon på vei til Osaka, er sjansen for å finne et ledig sete betydelig mindre.

Hvordan bestille billetter

Billettpriser og setereservasjoner er faste, og du kan betale samme pris om du kjøper rett før avgang eller flere måneder før avgang via nettreservasjoner.

På billettkontoret

Hver stasjon har egne billettkontorer for salg av shinkansen-billetter (merket med grønt) og har vanligvis egne skranker for turister, der personalet alltid snakker engelsk.

Her kan du betale billettene med et vanlig kredittkort eller kontanter.

Du får alltid to papirbilletter. Den ene er selve billettprisen, og den andre angir en setereservasjon.

Det er bare billetten med billettprisen som settes inn i turnstilen. Ta alltid vare på billetten, da den også settes inn i dreieskiven når du går ut.

I automaten

Det kan være kortere køer ved billettautomater enn ved vanlige billettkontorer. Det finnes automater på alle stasjoner, og de som selger billetter til shinknsen, er igjen merket med grønt.

  1. Først må du betale grunnprisen (en liten knapp på berøringsskjermen sier "Shinkansen Fare").
  2. Du får en papirbillett
  3. Deretter må du betale for en setereservasjon, selv for de "ikke-reserverte" vognene, der du ikke er garantert et sete, men det er en ekstra kostnad for dem også
  4. Du får en ekstra papirbillett med setereservasjon

Deretter går du gjennom en dreieskive, der du bare setter inn billetten, ikke setereservasjonen. Ta alltid vare på billetten, ettersom den også settes inn i svingbommen når du går ut.

På nett

Nettbestilling er tilgjengelig via nettsidene til alle JRs filialer i Japan (se lenkene nedenfor), men når du kjøper fra offisielle nettsider, må du alltid hente en fysisk papirbillett på stasjonen fra en billettautomat eller et billettkontor.

Unntaket er Tokaido-, San'yo og Kyushu-linjene, dvs. strekningen Tokyo - Nagoya - Osaka - Hiroshima - Kitakyushu - Fukuoka - Kagoshima, der du kan kjøpe billetter via Smart-Ex-mobilappen.

Når du har kjøpt en billett, trenger du bare å legge ved QR-koden i turnstilen, og du trenger ikke å hente en papirbillett.

Tidtabeller

Shinkansen er veldig opptatt på hovedrutene. På strekningen Osaka-Kyoto-Nagoya-Tokyo kjører shinkansen for eksempel i gjennomsnitt en gang hvert 3. til 10. minutt.

Selv på mindre hyppige ruter går det vanligvis minst to shinkansener i timen.

Du finner rutetider og forbindelser på nettsidene til de ulike grenene av Japan Railways.

Hvis togene krysser mellom områder (f.eks. Tokyo - Hiroshima), vil rutetider vises på nettsidene til begge naboområdene.

Konvensjonelle tog

Konvensjonelle tog kjører i alle områder av Japan, og i tillegg til de store byene betjener de ofte turistmål i nasjonalparker, interessante naturattraksjoner og små landsbyer.

I motsetning til shinkansen, som drives av ett enkelt selskap, JR (eller dets avleggere), drives konvensjonelle tog av dusinvis av forskjellige transportører i Japan.

JR er et av de største selskapene, men det finnes også en rekke mindre selskaper, særlig på kortere ruter rundt de store byene og på landsbygda.

Informasjon om rutetider og priser finner du vanligvis direkte på nettsidene til de enkelte selskapene.

Billetter og priser

Billetter kan vanligvis ikke kjøpes på nettet. Du kan enkelt betale for billettene dine før avreise.

Det finnes billettautomater på alle stasjoner, og på større stasjoner er det alltid et billettkontor med personale.

Du kan alltid finne billettprisen på det store kartet over automatene, der du kan finne destinasjonsstasjonen din og velge riktig pris på automatskjermen i henhold til beløpet som står ved siden av stasjonen. Når du kjøper billett på billettkontoret, trenger du bare å oppgi reisemålet.

Automatene aksepterer vanligvis bare kontanter, mens kredittkort også godtas på billettkontorene på de store stasjonene.

De aller fleste transportselskaper godtar også japanske transportkort for betaling av billettprisen:

  • Suica
  • Pasmo
  • Icoca
  • Pitapa
  • Toica
  • Manaca
  • Kitaca
  • Sugoca
  • Nimoca
  • Hayakaken

Prisene mellom flyselskapene er vanligvis ikke kompatible, og du må betale en ny billett når du bytter flyselskap.

Tilleggsavgift for Limited Express

Mange togselskaper opererer ulike typer tog. De varierer vanligvis i antall stopp og bedre togsett.

De raskeste togene er vanligvis det de fleste transportører kaller Limited Express og du må alltid kjøpe plassreservasjon sammen med billetten til disse togene.

I likhet med shinkansen kan det også finnes såkalte Non-Reserved -vogner, der du ikke er garantert plass, men du må likevel kjøpe plassreservasjon til denne vognen.

På ruter der tog av typen Limited Expresshar du imidlertid alltid muligheten til å ta langsommere tog av andre typer uten å måtte betale ekstra for en reservasjon.

De største jernbaneselskapene

De største jernbaneselskapene er

  • JR Central (shinkansen og vanlige tog i Tokyo, Yokohama, Nagoya, Fuji og Hammatsu-området) - global.jr-central.co.jp
  • JR West (shinkansen og vanlige tog i Osaka, Kyoto, Hiroshima, Okayama, Toyama, Matsue, Tottori, Hagi, Shirahama) - westjr.co.jp
  • JR East (shinkansen og vanlige tog i Tokyo, Nagano, Niigata, Sendai, Aomori, Akita-området) - jreast.co.jp
  • JR Kyushu (shinkansen og vanlige tog på øya Kyushu) - jrkyushu.co.jp
  • JR Hokkaido (shinkansen og vanlige tog på Hokkaido) - jrhokkaido. co.jp
  • Kintetsu Railway (tog i Osaka, Nara, Kyoto, Yoshino nasjonalpark, Ise-Shima nasjonalpark, Tsu, Suzuka, Nagoya) - kintetsu.co.jp
  • Meitetsu Nagoya Railroad (tog i et stort område rundt Nagoya) - meitetsu.co.jp
  • Keikyu (forstadsområde sør for Tokyo, Yokohama, Yokosuka, Haneda lufthavn) - haneda-tokyo-access.com
  • Keio (forstadsområde vest for Tokyo) - keio.co.jp
  • Keisei (forstadsområde øst for Tokyo, Narita lufthavn) - keisei.co.jp
  • Odakyu Railway (forstadsområde sørvest for Tokyo, Odawara) - odakyu.jp
  • Sotetsu Railway (forstadsområde vest for Yokohama) - sotetsu.co.jp
  • Seibu Railway (forstadsområde nordvest for Tokyo) - seiburailway. jp
  • Tobu Railway (forstadsområde nord for Tokyo) - tobu.co.jp
  • Tokyu Railways (forstadsområde vest for Tokyo) - tokyu.co.jp
  • Hankyu (forstadsområde nord for Osaka, Kobe og Kyoto) - hankyu.co.jp
  • Hanshin Railway (området mellom Osaka og Kobe) - hanshin.co.jp
  • Keihan Railway (alternativ jernbane mellom Osaka og Kyoto) - keihan. co.jp
  • Nankai-jernbanen (forstadsområde sør for Osaka, Wakayama) - howto-osaka.com
  • Nishitetsu (forstadsområde rundt Fukuoka) - nishitetsu.co.jp

Japanske transportkort

Hvis du kommer til å reise mye rundt i Japan med offentlig transport, noe du sannsynligvis kommer til å gjøre, ettersom tog og busser kan ta deg bokstavelig talt overalt, kan det være nyttig å kjøpe et oppladningskort for transport.

Disse kortene er veldig praktiske hvis du ikke hele tiden vil betale for billetter med kontanter.

På langdistanselinjer og billettkontorer på større stasjoner kan du betale for billetter med et vanlig kort, men på busser eller ulike private togselskaper kan du ofte bare betale kontant eller med japanske kort.

Disse kortene kan fylles opp gratis i automater eller billettkontorer på alle togstasjoner og større busstasjoner. Kortene brukes deretter til å betale billettprisen ved å feste dem kontaktløst til en leser.

Dette er de viktigste transportkortene i Japan:

  • Suica
  • Pasmo
  • Icoca
  • Pitapa
  • Toica
  • Manaca
  • Kitaca
  • Sugoca
  • Nimoca
  • Hayakaken

Pris på kortene

Alle de 10 japanske transportkortene har samme pris, 500 jpy. Dette er prisen for å kjøpe kortet, og beløpet kan ikke brukes til å betale billettpriser.

Du kan laste inn et hvilket som helst beløp på kortet.

Bruksområder for kortene

Hvert kort utstedes i et bestemt område i Japan. I Tokyo kan du for eksempel kjøpe Suica- eller Pasmo-kort, i Osaka kan du kjøpe Icoca-kort osv.

Alle systemene er imidlertid kompatible med hverandre.

Uansett hvilket kort du kjøper og hvor du kjøper det, kan du lade og betale med det hvor som helst i Japan.

I tillegg til transport kan disse kortene også brukes til hverdagslige betalinger, for eksempel i minimarkeder eller drikkeautomater.

Hvor mye penger kan jeg fylle på kortet mitt?

Kortene kan bare fylles opp med kontanter, og det finnes et stort antall påfyllingssteder i Japan.

Vanligvis koster en enkelttur med offentlig transport rundt i byen eller over korte avstander rundt 230 jpy, og for lengre avstander (for eksempel en time til halvannen time) betaler du mellom 500 jpy og 700 jpy.

Med fly i Japan

Flyreiser i Japan holder svært høy standard, og på lengre distanser er det billigere enn shinkansen hvis du bestiller tidlig (vanligvis minst tre måneder i forveien).

Flyrutene mellom de største byene og til øyene utenfor er svært hyppige og flyr ofte flere ganger i timen.

Sammenlign billettpriser på skyscanner.no

Det er flere flyselskaper som opererer i Japan:

  • All Nippon Airways - Det nest største flyselskapet tilbyr innsjekket bagasje på opptil 20 kg til grunnprisen.
  • Japan Airlines - det største flyselskapet, tilbyr innsjekket bagasje opp til 20 kg til grunnprisen
  • Jetstar - lavprisselskap med svært billige billetter, men ingen innsjekket bagasje
  • Peach - lavprisselskap med svært billige billetter, men ingen innsjekket bagasje
  • Skymark Airlines - lavprisselskap som tilbyr innsjekket bagasje opp til 20 kg i grunnprisen

I Japan er følgende flyplasser de største knutepunktene, og de fleste innenriksrutene går fra dem:

  • Tokyo Haneda HND
  • Osaka Itami ITM
  • Sapporo CTS
  • Okinawa OKA
  • Nagoya Chubu Centrair NGO
  • Tokyo Narita NRT
  • Fukuoka FUK

Busser

Et alternativ til den relativt dyre shinkansen er de betydelig billigere, men også betydelig dyrere langdistansebussene.

Disse omtales i Japan som "Highway Buses".

Det største selskapet er Willer Travel, hvis billettsøkemotor også kan finne forbindelser til andre transportører.

Billettprisene er lavest når de bestilles ca. 1-2 måneder før avreise.

Du kan søke etter forbindelser og kjøpe billetter på willer-travel.com.

Leiebil

Det finnes mange lokale og store multinasjonale bilutleiefirmaer i Japan.

Leiebil anbefales hvis du vil reise til de mest avsidesliggende områdene i Japan, til fjellene og små landsbyer. Generelt sett er Japan imidlertid godt dekket av offentlig transport, og de aller fleste interessante steder er tilgjengelige med tog eller buss.

Utenlandske turister kan enkelt leie bil i Japan. Alt de trenger er et internasjonalt førerkort og en nasjonal kjøretillatelse.

Problemet på japanske veier er mangelen på skilting på engelsk (med unntak av retningsskilt).

I Japan kjører du til venstre.

Sammenlign priser på leiebil i Japan

Denne artikkelen kan inneholde tilknyttede lenker som redaksjonen vår kan tjene provisjon fra hvis du klikker på lenken. Se vår side om annonsepolitikk.

Noen spørsmål igjen?

Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...

0 kommentarer

Logg inn på Cestee

... det verdensomspennende reisefellesskapet

Fortsett med Facebook

Har du ikke en reisekonto ennå? Registrer deg