Metro i Bangkok

Palass i Bangkok

Bangkoks metro er, sammen med båttransport, et av de eneste relevante offentlige transportmidlene for å komme seg rundt i byen. Det finnes ingen trikker, og busstilbudet er svært uoversiktlig. For informasjon om alle reisemuligheter, se kapittelet om transport.

De 10 beste hotellene i Bangkok

Men selv metroen i Bangkok har sine særegenheter som du ikke finner i andre byer av samme størrelse.

Bangkoks metrolinjer

Byen er for tiden gjennomkrysset av 8 metrolinjer, eller 1 linje av den klassiske underjordiske metroen (som går over bakken i kantene), 6 linjer av den rene overjordiske metroen som går på forhøyede betongkorridorer og 1 linje av det automatiske toget over bakken.

Metroen dekker likevel langt fra alle retninger og områder av byen, og det er vanskelig å komme seg rundt i byen uten ekstra taxiturer.

T-banen er ikke et enhetlig system, men drives av fire forskjellige selskaper som ikke anerkjenner hverandres billetter.

Metropolitan Rapid Transit MRT

Dette systemet består av tre ruter:

  • Blue Circle Line (MRTA Blue Line) - går gjennom det historiske sentrum og noen områder i det moderne Bangkok som er populære for overnatting; den går også til Bang Sue sentralstasjon og stopper i nærheten av Mo Chit busstasjon. Viktige stasjoner:
  • Lilla linje (MRTA Purple Line) - Fra omstigningsstasjonen til den blå linjen Tao Poon nord i byen, fortsetter den videre nordover utenfor Bangkok og er ikke til nytte for turister

Offisiell MRT-nettside: metro.bemplc.co.th

Den blå linjen er i all hovedsak underjordisk, mens de lilla og gule linjene er helt over bakken. Den blå linjen er også den mest trafikkerte av alle Bangkoks metrolinjer.

BTS Skytrain

Dette systemet har to grønne linjer - en lys og en mørk - som krysser hverandre ved Siam stasjon.

  • Den lysegrønne linjen (Sukhumvit Line) - går nord-sør gjennom Bangkok, passerer gjennom sentrum av Sukhumvit og Siam fra turistattraksjonene, og stopper også i nærheten av Mo Chit og Ekkamai busstasjoner. Viktige stasjoner er blant annet
  • Den mørkegrønne linjen (Silom Line) - starter i sentrum av det moderne Bangkok i Siam-distriktet og fortsetter over elven til øst i byen via det populære Silom-distriktet. Viktige stasjoner:
    • Siam
    • Sala Daeng - Silom-distriktet
    • Chong Nonsi - skyskraperen Mahanakhon
    • Krung Thon Buri - bytt til den gylne linjen mot ICONSIAM
  • Gullinjen (Gold Line) - kort rute fra den mørkegrønne linjen til det luksuriøse kjøpesenteret ICONSIAM
  • Gul linje (Yellow Line) - går i den østlige delen av Bangkok og er foreløpig ikke særlig interessant fra et turistsynspunkt
  • Rosa linje (Pink Line) - går i den nordlige delen av Bangkok og forbinder for eksempel den røde metrolinjen fra Don Mueang lufthavn med den lysegrønne eller lilla linjen. Overgangen fra flyplasslinjen til den rosa linjen skjer på Lak Si-stasjonen.

Offisiell nettside for BTS Skytrain: www.bts.co.th/eng

Alle rutene går over bakken. De grønne linjene har karakter av klassiske metrosett, mens gullinjen er den såkalte peoplemover, et automatisk førerløst tog.

Gullinjen er også prismessig adskilt fra de to grønne linjene, og det må alltid kjøpes en egen billett.

SRT-jernbanen

Den siste transportøren er Thai State Railway, som driver tre elektrifiserte linjer over bakken.

  • Suvarnabhumi City Line (Airport Rail Link) - Den forbinder det moderne Bangkok sentrum med Suvarnabhumi lufthavn. Viktige stasjoner:
    • Phaya Thai - endestasjon med omstigning til den lysegrønne BTS-linjen
    • Makassan - nordre kant av Sukhumvit-distriktet
  • Red Line - forbinder Bang Sue stasjon nord i byen med Don Mueang lufthavn
  • Light Red Line - går fra Bang Sue stasjon østover til Taling Chan og brukes nesten ikke av turister

Offisiell nettside: www.srtet.co.th

T-banekart over Bangkok

Siden de offisielle nettsidene til de ulike systemene ikke tilbyr høyoppløselige kart, har vi laget vårt eget kart over det nåværende t-banenettet i Bangkok.

Bangkok T-banebilletter

Hvert av de tre ovennevnte systemene har sine egne billetter, i tillegg til det korte automatiske Golden Line-toget, som ikke engang gjenkjenner billettene til de to andre linjene i selskapet som driver det.

Hvis du bytter innenfor ett system (for eksempel fra den lysegrønne til den mørkegrønne linjen eller fra den blå linjen til den lilla linjen), trenger du ikke å kjøpe billett på nytt når du bytter. Hvis du derimot bytter mellom systemer, må du alltid kjøpe en ny billett.

Hvordan kjøper jeg billett?

På noen t-banestrekninger kan du betale med ditt eget kontaktløse VISA-kort, andre steder kan du bare kjøpe polletter fra en automat.

Billetter fra automat

Det finnes automater på alle metrostasjoner som kun tar imot kontanter (mynter og sedler opp til en maksimal verdi på 100 baht). I tillegg er det et servicevindu på hver stasjon, men her kan du heller ikke betale med kort. Fordelen med kassaapparatene er at du også kan veksle 500- og 1 000-baht-sedler.

Maskinen skifter fra thai til engelsk øverst i høyre hjørne.

Deretter velger du stasjonen du skal til på kartet på berøringsskjermen. Skjermene er gamle, så det kan hende du treffer en annen stasjon første gang og må gjenta prosessen.

På høyre side av skjermen ser du prisen du må betale. Du trenger ikke å betale i eksakt verdi, bare husk at automaten alltid bare returnerer mynter.

En svart pollett (for MRT, SRT og Airport Rail Link) eller en papirbillett (for BTS Skytrain) faller ut av automaten, som du deretter bruker i dreieskranken. Når du går inn, plasserer du bare polletten/billetten foran leseren. Husk å beholde polletten/billetten under hele reisen. Når du går ut, setter du billetten eller tokenet inn i dreiekorset og lar den ligge der.

  • Dette systemet fungerer på alle T-banelinjer

Ditt eget kontaktløse kort

Det er kun på linjene i MRT-systemet (dvs. den blå hovedsirkelen og den lilla sirkelen mot Nonthaburi) at du også kan betale med et kontaktløst kort. For øyeblikket er det bare VISA-kort som kan brukes til betaling.

Du trenger bare å feste kortet til kortleseren ved vendebommen når du går inn på stasjonen, og når du forlater stasjonen.

Billettpriser i Bangkok

Alle metrosystemer tar alltid betalt etter tilbakelagt distanse.

Den laveste prisen (vanligvis 1 eller 2 stopp) er 15 thb, mens den høyeste prisen er mellom 40 thb og 50 thb, men da må du reise nesten hele veien gjennom byen. I gjennomsnitt betaler du noe rundt 30 thb.

For BTS Skytrain-systemet (lys + mørkegrønn linje) er det også dagskort som bare er gyldige for en gitt kalenderdag. Disse kjøper du ikke på en automat, men kun på et billettkontor med levende personale. Også disse dagsbillettene kan bare brukes til det aktuelle systemet. En dagsbillett for BTS-linjene koster 140 thb.

For MRT-systemet kan du i stedet for en dagsbillett kjøpe et Stored Value Card for 180 thb (verdi 100 baht for billettprisen + 80 baht for billetteringen). Du kan imidlertid lade kortet for et hvilket som helst beløp (alltid kun kontanter). Det er imidlertid ikke billigere enn å bruke poletter, så den eneste merverdien er at du slipper å kjøpe billett på nytt hver gang du går inn i T-banen.

Tidtabeller og intervaller

Alle metrolinjene i Bangkok har avgang mellom kl. 05.15 og 05.30 fra endestasjonene, dvs. fra sentrum rundt kl. 06.00 om morgenen. De siste turene går mellom kl. 23.20 og 23.40 fra endestasjonene, dvs. fra sentrum rundt midnatt.

Intervallene på den blå og begge de grønne linjene er mellom 5 og 10 minutter, kortere om morgenen og ettermiddagen, lengre midt på dagen og i helgene (men ikke mer enn 10 minutter).

Til Suvarnabhumi BKK flyplass er intervallet 10-15 minutter, mens det til Don Mueang DMK flyplass er 12-20 minutter.

T-banetog

Alle t-banetogene er moderne og har klimaanlegg. Noen ganger til og med overkondisjonerte, og forskjellen mellom temperaturen ute og inne i toget på over 15 grader er intet unntak.

Togene og stasjonene er skinnende rene, og det er veldig trygt å reise med metroen i Bangkok.

Denne artikkelen kan inneholde tilknyttede lenker som redaksjonen vår kan tjene provisjon fra hvis du klikker på lenken. Se vår side om annonsepolitikk.

Noen spørsmål igjen?

Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...

0 kommentarer

Logg inn på Cestee

... det verdensomspennende reisefellesskapet

Fortsett med Facebook

Har du ikke en reisekonto ennå? Registrer deg