Transport i Bangkok

Palass i Bangkok

Hvordan man kommer seg rundt i Bangkok er det mest presserende spørsmålet for de fleste turister før de besøker byen. Avstandene er enorme, og transportsystemet er ved første øyekast svært uoversiktlig. Men du vil snart oppdage at der du ikke kommer deg frem med t-banen, vil de allestedsnærværende og svært billige drosjene løse alt.

De 10 beste hotellene i Bangkok

La oss gå nærmere inn på de ulike transportmidlene i Bangkok, hvilke priser du kan forvente og hvordan du bruker dem mest effektivt.

I dette kapittelet beskriver vi hvordan du kan reise rundt i byen. Hvis du er ute etter informasjon om hvordan du kommer til Bangkok med fly fra utlandet, men med tog eller buss fra andre thailandske destinasjoner, kan du lese kapittelet "Hvordan komme seg til Bangkok".

Bangkoks T-bane

De viktigste offentlige transportårene i Bangkok er metrolinjene. Likevel vil de sannsynligvis ikke være på langt nær nok for deg, ettersom Bangkoks metro er relativt ny, fortsatt i vekst og ikke går til mange viktige steder i det hele tatt. Dessuten er metrolinjene (ganske logisk) hovedsakelig skreddersydd for lokalbefolkningens behov og ikke så mye for de viktigste turiststrømmene.

Dessuten drives metroen i Bangkok av fire forskjellige selskaper, som ikke anerkjenner hverandres billetter, og du må kjøpe en ny billett hver gang du bytter mellom dem.

Omfattende informasjon om å reise med bybanen er samlet i et eget kapittel:

Drosje i Bangkok

Å bruke taxi i Bangkok vil sannsynligvis ikke gå deg hus forbi. Det er definitivt den mest effektive og overraskende billige transportmåten hvis du bruker offisielle taxier med taksameter.

Disse er enten grønn-gule, blå, røde eller rosa, og de er alltid merket "Taxi Meter". Du vil støte på drosjer absolutt overalt i Bangkok, både på svært turistede steder og helt i utkanten av byene og i de mest avsidesliggende gatene. Drosjer er faktisk også mye brukt av lokalbefolkningen. Og hvis du ikke ser en taxi i nærheten for øyeblikket, fortvil ikke, det kommer en i løpet av få minutter.

Drosjepriser i Bangkok

Drosjer er, i hvert fall etter vestlig standard, veldig billige.

  • Startpris (hele den første kilometeren) - 35 thb
  • Tillegg for reise til/fra begge flyplassene - 50 thb
  • 2. til 12. km - 5 thb per kilometer
  • 12. til 20. km - 5,50 thb per kilometer
  • 20. til 40. km - 6 thb per kilometer
  • Reise via motorveien - ca. 20 thb

Det tas imidlertid også hensyn til trengsel og det å stå i trengsel. Hvis drosjen står stille eller kjører i en hastighet under 6 km/t, begynner man å legge til 1,60 thb per minutt. Dette gjør det vanskelig å beregne det nøyaktige beløpet for reisen på forhånd.

Generelt sett betaler du sjelden mer enn 100 baht for en drosjetur i Bangkok sentrum. De aller fleste reiser ligger i området 50 thb til 90 thb.

Brukes det alltid taksameter?

Hvis du vinker inn en taxi i fart på dagtid, vil sjåføren i de aller fleste tilfeller slå på taksameteret umiddelbart uten å si noe.

Situasjonen er annerledes hvis du vil inn i en stående taxi ved turistattraksjoner eller om natten ved hoteller (spesielt i Sukhumvit-området, Silom Road og Khaosan Road). Da prøver drosjesjåførene som regel å forhandle seg frem til sin egen pris, som vanligvis er 4-5 ganger meterprisen. Nekter du, går du ut og flagger inn en taxi i bevegelse. Det kan være at de vil forhandle om prisen også, det er viktig å bare holde seg fast og vinke til den neste.

Det finnes så mange drosjer at du alltid kan finne en drosjesjåfør som vil kjøre deg etter taksameteret, selv om natten på utsatte steder.

Kan jeg betale med kort når jeg tar taxi?

Nei, drosjesjåfører i Bangkok tar bare imot kontanter. Kjøring med kortbetaling er kun mulig med den dyrere mobilappen Grab.

Lønner det seg å bruke Grab- eller Bolt-appene?

Disse mobilappene er svært populære i Asia når det gjelder å bestille og betale for drosjer, men de er ikke særlig verdt å bruke i Bangkok. Spesielt Asias største "taxi-app" Grab (Google Play / App Store) er i de fleste tilfeller dyrere enn en vanlig taxi i Bangkok.

Den har fordelen av kortbetalingsalternativer (Grab og Bolt, men i tilfelle Bolt må du ikke velge alternativet "Taxi", der du bare kan betale kontant) og også tidlig om morgenen (mellom ca. 1:00 og 5:00), når det er færre vanlige drosjer, og du kan vente 15-20 minutter før en dukker opp.

Gir du tips når du kjører?

Thaier gir ikke tips, så sjåføren blir ikke fornærmet hvis du ikke gir tips. På den annen side er det selvfølgelig alltid en fornøyelse.

Hvordan får man tak i en taxi?

Det er bare å vinke til en forbipasserende taxi, så venter du vanligvis ikke mer enn 10 minutter. Og i utsatte områder trenger du ikke vente i det hele tatt. Hvis du skal reise fra hotellet veldig tidlig om morgenen, kan det kanskje lønne seg å praie en taxi på forhånd via de dyrere appene Grab eller Bolt.

Er drosjer trygge i Bangkok?

Ja, det er veldig trygt å reise med taxi. Bilene er moderne, alltid utstyrt med klimaanlegg, og taxisjåførene i Bangkok jukser ikke med taksameteret. Og hvis de prøver å lure deg, får du vite det før det skjer, ved at sjåføren tilbyr deg en tur uten taksameter.

Hvordan forteller jeg taxisjåføren hvor jeg skal?

De fleste taxisjåfører i Bangkok snakker ikke mye engelsk, men de kan navnene på de største hotellene og vet hvor de ligger. Det er likevel lurt å ha et kart over reisemålet ditt klart og vise det til taxisjåføren på forhånd.

Tuk-tuks i Bangkok

En tuktuk, ofte stavet tuk-tuk, er en motorisert trehjulssykkel med kalesje og et baksete for to passasjerer. Tuk-tuk er svært vanlig i Bangkok, og brukes ikke bare av turister, men også av lokalbefolkningen.

En tuk-tuk-tur er utvilsomt en opplevelse der du suger til deg alle lydene, luktene og stanken i gatene. Men der stopper også fordelene ved å reise med trehjulssykkel. Tuk-tuk-ene er ikke utstyrt med taksameter, og tuk-tuk-sjåførene vet at det er en opplevelse for turister å kjøre tuk-tuk, så de prøver hele tiden å skru opp prisen betraktelig.

Så mens lokalbefolkningen vil kjøre en bestemt rute for for eksempel 30 baht, vil du kjøre den samme ruten for 100. Hvis du ikke godtar prisen tuk-tuk-operatøren ønsker, vil han ofte avvise deg i stedet for å senke prisen. Han vet at han kan plukke opp en annen turist rundt hjørnet som vil betale mer.

Så vi anbefaler å reise med tuk-tuk én gang for opplevelsens skyld, vel vitende om at prisen må forhandles, og at den sannsynligvis fortsatt vil være høyere enn for en mye mer komfortabel taxitur.

Båter på Chao Phraya-elven og kanalene

Bangkok er en by bygget på vann, så båttransport er en naturlig del av den offentlige transporten. Størstedelen av båttransporten foregår på Chao Phraya-elven, som slynger seg gjennom den historiske delen av Bangkok, men det går også båter på flere sidekanaler.

Velg et hotell med utsikt over elven

Chao Phraya Express-båten

Ryggraden i det offentlige transportnettverket består av flere Chao Phraya Express Boat-linjer, som betjener både turister og lokalbefolkningen. Prisene er mer enn folkelige, og hvis du skal reise til steder langs elven, er en båttur ikke bare en flott opplevelse, men også det raskeste transportalternativet. Med mindre det er helg eller midt på dagen, for da er rutetabellene betydelig tynnere, og du kan vente i opptil 40 minutter på en båt.

Det er tre båtlinjer i drift, hvorav bare én går hele dagen og i helgene, de to andre er kun forsterkningstjenester i rushtiden i ukedagene.

Linjene er merket med fargene på flaggene på hekken. Fargene på flaggene til de respektive linjene vises også alltid på kaien der linjen stopper.

  • Oransje - trafikkerer hverdager fra kl. 06.00 til 18.30, lørdager fra kl. 06.00 til 18.00 og søndager fra kl. 08.00 til 18.00. Mellom kl. 06.00 og 08.50 er intervallet mellom 15 og 20 minutter, på ettermiddagen mellom 20 og 30 minutter og mellom kl. 09.00 og ca. kl. 15.00 er intervallet 40 minutter. På lørdager og søndager går båtene hvert 20. til 40. minutt.
  • Gul - går kun på hverdager med 20 minutters mellomrom mellom kl. 06.00 og kl. 08.00 i sørgående retning og med 30 minutters mellomrom mellom kl. 17.00 og kl. 19.00 i nordgående retning
  • Gulgrønn - kjører kun på hverdager med 30 minutters intervaller mellom kl. 6.00 og 8.00 i sørgående retning og med 30 minutters intervaller mellom kl. 16.00 og 17.45 i nordgående retning
  • Rød - kjører kun på hverdager med 30-minutters intervaller fra kl. 06.00 til 07.30 i sørgående retning og med 30-minutters intervaller mellom kl. 16.00 og 17.30 i nordgående retning

Nøyaktige avgangstider er kun oppgitt ved endestasjonene. Du kan imidlertid følge med på skipenes posisjon online via Viabus-appen (Google Play / App Store). Det er imidlertid alltid nødvendig å finne den aktuelle holdeplassen på kartet, klikke på den og velge den du ønsker fra utvalget av linjer.

Billettprisen er fast og forskjellig for hver linje. Det spiller ingen rolle om du bare tar ett stopp eller hele ruten - du betaler alltid det samme. Det finnes bare enkeltbilletter, som du kjøper av konduktøren direkte på skipet. Du kan bare betale kontant. Ta alltid med deg papirbilletten for hele turen, det er ofte billettkontrollører!

  • 16 thb - Oransje linje
  • 21 thb - Gule og gulgrønne linjer (for den gulgrønne linjen betaler du 33 thb, hvis du reiser hele veien fra Pakkret, men det er ikke noe av turistinteresse)
  • 30 thb - rød linje

Båtene er ganske raske og er ofte så fulle at du må reise "stående". Båttransport i Bangkok er imidlertid trygt, og ulykker er sjeldne.

Offisiell (men ikke alltid oppdatert) informasjon: chaophrayaexpressboat.com

MINE Smart Ferry

MINE Smart Ferry har også regelmessige avganger med helelektriske båter på tre ruter.

  • Metro Line - Fra kl. 06.00 til 17.45 en gang i timen, i helgene fra kl. 07.30 til 20.45 en gang hvert 40. minutt
  • City Line - fra kl. 07.00 til 18.00 en gang hvert 30. minutt hele uken
  • Urban Line - en skytteltrafikk som kun kjører i sørgående retning om morgenen (ca. hvert 30. minutt) og i nordgående retning om ettermiddagen med samme intervall

Billetter selges om bord av konduktøren for 20 thb og kan også betales med kort.

Offisiell informasjon: www.minesmartferry.com

Chao Phraya turistbåt

De større og mer moderne båtene med blått flagg er hovedsakelig for turister, men på grunn av den relativt lave prisen benyttes de også av lokalbefolkningen.

Båtene seiler en gang i halvtimen hver dag (også i helgene). Den første båten forlater Sathorn kl. 08.30 og den siste kl. 17.00. Fra den andre terminalen, Phra Arthit, går den første båten kl. 09.00, mens den siste går kl. 17.30.

Billetter kan kjøpes fra bryggebetjeningen før du går om bord i båten for 30 thb, og en dagsbillett er også tilgjengelig for 150 thb som gjelder for alle Chao Phraya Tourist Boat-tjenester den aktuelle kalenderdagen. Du kan også betale med kort hos bryggebetjeningen.

Offisiell informasjon, rutetider og kart: chaophrayatouristboat.com

Ferger

Mange steder i Bangkok går det korte ferger over Chao Phraya-elven fra den ene bredden til den andre. De aller fleste av dem koster 5 thb per tur og betales vanligvis ved kaien før du går om bord, men noen ganger bare til båtbetjeningen.

Fergene går vanligvis fra kl. 06.00 til 21.00, noen helt til kl. 23.00, omtrent hvert 5. til 15. minutt.

Det eksklusive kjøpesenteret Iconsiam, i likhet med mange av hotellene langs elven, har sine egne ferger som går gratis, se fergekartet nedenfor.

Cruise med longtailbåt

Elven trafikkeres også av et stort antall små, raske longtailbåter. Disse ser du overalt til alle døgnets tider. Dette er turistbåter som tar deg rundt elven mot en avgift på mellom 1 500 thb og 2 000 thb for 2 til 4 personer per time.

Du kan bestille disse båtturene enten ved de store kaiene eller ved turistbyråenes boder i sentrum.

Båttransport på sidekanalene

Opplev Bangkok fra et annet perspektiv, og ta et båtcruise på de smale kanalene som skjærer seg gjennom byens bygninger.

Det finnes to båtruter i sentrum av byen.

  • Khlong Saen Saep-kanalen med overlapping til Khlong Maha Nak-kanalen
  • Khlong Phadung Krung Pasem-kanalen

Begge linjene er attraktive for turister.

Den første kan brukes til å reise fra tempelet til Golden Mountain Siam Square, Pratunam og det nordlige Sukhumvit-området og deretter 18 km til Bangkoks østlige forsteder.

Denne linjen er faktisk delt i to: Den første pendler mellom Golden Mountain og Pratunam-kaien, mens den andre går lenger østover. Båtene går hver dag fra ca. kl. 05.30 til 20.30, og bare til kl. 19.00 i helgene. På hverdager er intervallet mellom 10 og 15 minutter, og i helgene mellom 20 og 30 minutter. Billettprisen bestemmes av antall stasjoner som skal kjøres, og varierer mellom 10 thb og 25 thb. Den betales alltid til operatøren om bord.

Den andre linjen pendler mellom den tidligere Hua Lamphong-stasjonen og Thewes-kaien, der du kan bytte til Chao Phraya Express Boat. Du passerer flere templer underveis. De helelektriske båtene går daglig fra kl. 06.00 til 19.00 (kl. 08.00 i helgene). Morgen og ettermiddag med 15 minutters intervall, 30 minutter på dagtid.

For øyeblikket går ikke den elektriske linjen fra sentralstasjonen til Thewes Pier, og vi har ikke vært i stand til å verifisere billettprisen eller årsaken til at den ikke går.

Offentlig transport med buss

Buss er det billigste transportmiddelet i Bangkok, men dessverre også det minst gjennomsiktige. Blant annet fordi de enkelte rutene betjenes av flere forskjellige transportører, finnes det ingen busskart, ingen nøyaktig nedskrevne rutetider og slett ingen enhetlige billettpriser.

Bangkoks busser kan deles inn i to hovedkategorier:

  • Busser med aircondition (A/C) - moderne, mer komfortable og dyrere.
  • Busser uten aircondition - gamle, med vinduer som kan åpnes helt, og svært billige.

Selv om de ikke er mye langsommere enn en taxi, er bussreiser betydelig mindre komfortable. Busser uten aircondition har harde benker, mens busser med aircondition har en tendens til å være mer overfylte.

Hvordan finne riktig linje?

Alle busser er tydelig merket med linjenummer og destinasjonsstasjon. Men særlig de eldre bussene uten aircondition har ofte bare skilt på thai. Siden det ikke finnes kart, og informasjonen på Google maps ikke alltid er oppdatert, er det vanskelig nok bare å finne ut hvilken linje du har.

Holdeplassene er alltid merket med navn og nummer på linjene som stopper der. De fleste av dem har også et symbolsk diagram over hvor de aktuelle linjene går i nærområdet, noe som er en stor lettelse. Noen av de større holdeplassene har også elektroniske indikatorer som viser nøyaktig ankomsttid for linjen.

Det mest nyttige verktøyet for bussreiser er Viabus' mobilapp (Google Play / App Store), som logisk nok krever internettdata. Den viser alle holdeplassene (buss, båt og metro). Hvis du klikker på det nærmeste busstoppet der du befinner deg, vises en liste over linjene som stopper der. Deretter klikker du bare på linjenummeret, og kartet viser deg hele ruten. I tillegg vises den aktuelle posisjonen til alle bussene, slik at du enkelt kan sjekke hvor lang tid det vil ta å komme frem.

Hvor mye koster billettene, hvor kan jeg kjøpe dem?

Billetter kjøpes alltid inne i bussen fra konduktøren. Gå på og vent på at konduktøren kommer til deg. På eldre busser uten klimaanlegg er prisen den samme uansett hvor du skal. Det varierer fra selskap til selskap, men vanligvis betaler du mellom 8 thb og 12 thb.

På mer moderne busser med klimaanlegg er prisen vanligvis basert på hvor mange stopp du gjør. Igjen, vent på konduktøren og fortell ham hvor du skal. Prisene varierer mellom 15 thb og 25 thb.

Det finnes ingen dags- eller tidsbilletter, og du kan ikke kjøpe billett noe annet sted enn hos konduktøren.

Hvor ofte går bussene?

Intervallene varierer mellom 5 og 20 minutter, avhengig av den spesifikke ruten og trafikksituasjonen. Å reise med buss er definitivt ikke et alternativ hvis du har det travelt. De fleste rutene starter rundt kl. 05.30 og slutter mellom kl. 22.00 og 23.00, og noen få linjer kjører hele natten.

Denne artikkelen kan inneholde tilknyttede lenker som redaksjonen vår kan tjene provisjon fra hvis du klikker på lenken. Se vår side om annonsepolitikk.

Noen spørsmål igjen?

Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...

0 kommentarer

Logg inn på Cestee

... det verdensomspennende reisefellesskapet

Fortsett med Facebook

Har du ikke en reisekonto ennå? Registrer deg