Byen som ligger i det vestlige Thailand, der naturlandskapet suppleres av fossefall som illustrerer den berømte broen over elven Kwai som er forbundet med den berømte historien under andre verdenskrig, er et av de mest populære reisemålene for en- eller todagers turer fra Bangkok.

Vi anbefaler også en tur til en av grottene i nærheten, og ikke minst en togreise videre mot endestasjonen Nam Tok, der den berømte dødsjernbanen går.

Broen over elven Kwai: fakta og myter

Byen Kanchanaburi tiltrekker seg opptil 3 millioner turister hvert år, som kommer hit på grunn av den ene hovedattraksjonen: jernbanebroen over elven Khwae Yai.

Dette var en av de strategisk viktigste delene av jernbanen mellom Thailand og Burma under andre verdenskrig, da Thailand var under japansk kontroll. Etter det tapte slaget ved Midway i 1942 måtte japanerne erstatte forsyningsrutene til sjøs med forsyninger over land, og det var linjen fra Rangoon i Burma til Bangkok i Thailand som skulle fungere som en viktig transportåre.

Kanchanaburi-broen ble særlig kjent for den franske forfatteren Pierre Boulle med romanen Broen over elven Kwai, som ble filmatisert med samme navn i 1957. Basert på virkelige hendelser skapte Pierre Boulle en fiktiv roman som utspiller seg i Kanchanaburi.

Men hva med broen over elven Kwai i virkeligheten?

Det ble riktignok bygget en nøkkelbro i Kanchanaburi under byggingen av jernbanen mellom Thailand og Burma, men den var opprinnelig av tre og lå omtrent 100 meter oppstrøms fra dagens bro. Det er ingen spor igjen av den opprinnelige trebroen.

En ny bro i armert betong ble bygget der den står i dag i 1944, men den ble alvorlig skadet av bombeangrep i 1945, og broen slik den står i dag, ble ikke bygget før etter andre verdenskrig, på slutten av 1940-tallet og begynnelsen av 1950-tallet.

Selv om romanen utspiller seg ved elven Kwai, ble elven som renner langs sporet litt lenger sør i 1942 omtalt som "Khwae", eller Kwai. Elven som broen ble bygget over, ble den gang kalt Mae Klong (ikke Mekong).

Da turister begynte å strømme til området etter at filmen Broen over elven Kwai kom på kino i 1957, oppsto det ofte forvirring om at broen over elven Kwai egentlig gikk over Mae Klong. I første halvdel av 1960-tallet ble det derfor besluttet å omdøpe denne delen av Mae Klong til Khwae Yai (Great Source River) og samtidig omdøpe den opprinnelige Kwai til Khwae Noi (Little Source River). Mae Klong har siden blitt omtalt som elven opp til samløpet mellom de to "Kwai".

For å gjøre vondt verre ble den berømte filmen ikke spilt inn i Thailand i det hele tatt, men i nærheten av Kitulgala på Sri Lanka.

Så selv om dagens bro over elven Kwai faktisk krysser elven Kwai i dag, gikk den over Mae Klong-elven på romanens tid og så helt annerledes ut...

Dødens jernbane og Tham Krasae-broen

En kanskje enda større turistmagnet ligger omtrent 40 minutter med tog fra broen over elven Kwai. Det var strekningen mellom Kanchanaburi og den burmesiske byen Thanbyuzayat som var den mest utfordrende å bygge.

Byggingen av linjen ble utført av lokale arbeidere sammen med krigsfanger, og japanerne tok ingen hensyn til noen form for sikkerhet. På grunn av de umenneskelige forholdene og det harde, fuktige og varme klimaet døde mer enn 90 000 asiatiske arbeidere og opptil 12 000 krigsfanger (hovedsakelig briter, nederlendere og australiere) under byggingen av Thai-Burma-jernbanen.

Hvor vanskelig byggingen var, illustreres best av Tham Krasae-broen, som er rundt 300 meter lang og følger klippen over elven Kwai. Det er Tham Krasae-broen med den nærliggende grotten som er den største turistattraksjonen i området.

Det er alltid et togstopp i hver ende av broen. Du kan alltid gå av og på ved begge stoppestedene, slik at du kan krysse broen med tog, deretter krysse den til fots og returnere fra den andre siden. Du har en time og tre kvarter fri før toget kjører fra Tham Krasae til Nam Tok og tilbake igjen. I løpet av denne tiden har du tid til å spise på det lokale markedet, ta bilder av den nærliggende grotten og eventuelt gå over sporet til den andre stasjonen.

Hvis et kort stopp i et idyllisk område med skoger, åkrer og bratte bredder ikke er nok for deg, kan du bo på det luksuriøse Suan Sai Yok Resort **** med priser fra 44 euro eller det folkelige, fullt møblerte Saiyok River House, hvor du kan bo fra 10 euro per natt.

Overnatting i Kanchanaburi

Turen fra Bangkok kan gjøres på en omvei, men for enkelhets skyld anbefaler vi absolutt å bo her i minst én natt. Hvis du vil utforske de omkringliggende fjellene, kan du gjerne bli lenger.

Det finnes et stort utvalg av overnattingssteder i byen, fra billige vandrerhjem til flotte hotellresorter. Ta en titt på våre spesifikke tips:

  • Kanchanaburi City Hotel *** - et billig vandrerhjem med gode karakterer og priser fra 26 euro per natt, bare ca. 100 meter fra broen over elven Kwai
  • River Kwai View Hotel *** - det eneste hotellet med direkte utsikt over Kwai-broen, med priser fra 44 euro per natt
  • Dheva Mantra Resort ***** - luksuriøst 5* resort ca. 1,5 km fra broen i en svært rolig del av byen, rett ved elvebredden, rimelige priser fra 59 euro per natt

Transport til Kanchanaburi og togtider

Byen ligger 145 km vest for Bangkok og er lett tilgjengelig med bil og offentlig transport.

Tog

De fleste turister bruker toget som transportmiddel, ettersom selve turen på Death Railway er en av de største turistopplevelsene. Den mest turistifiserte delen er imidlertid bare fra Kanchanaburi over Tham Krasae-broene til Nam Tok.

Turen fra Bangkok til Kanchanaburi er flat og relativt begivenhetsløs, men rask og svært billig. Ulempen er at det bare går to avganger om dagen på ruten Bangkok (Thon Buri) - Kanchanaburi - Nam Tok.

  • Thon Buri (Bangkok) - Kanchanaburi stasjon: reisen tar 2,5 timer og koster 100 thb
  • Thon Buri stasjon (Bangkok) - Tham Krasae: reisen tar 3,5 timer og koster 100 thb
  • Thon Buri stasjon (Bangkok) - Nam Tok: reisen tar 4,5 timer og koster 100 thb
  • Kanchanaburi - Tham Krasae: reisen tar én time og koster 100 thb

Prisen for utlendinger er flat på denne ruten og er 100 baht uansett hvor du reiser. Billetter kan ikke bestilles på forhånd, men kan kjøpes på stasjonen ved påstigning i Tham Krasae fra konduktøren. Betaling kan kun skje kontant.

  • Avganger fra Thon Buri mot Nam Tok: 7 :45 og 13:45
  • Avganger fra Kanchanaburi mot Nam Tok: 6:05, 10:30, 16:20
  • Avganger fra Nam Tok: 5:20, 12:55, 15:30 (den siste forbindelsen går bare til Nong Pladuk stasjon og ikke hele veien til Bangkok)
  • avganger fra Kanchanaburi til Thon Buri: 7:19, 14:48
  • avganger fra Tham Krasae mot Nam Tok: 7:35, 11:48, 17:48
  • avganger fra Tham Krasae mot Kanchanaburi: 5:57, 13:36, 16:10

De nyeste rutetabellene finner du på Thai Railways offisielle nettside railway .co.th, som imidlertid bare er tilgjengelig fra thailandske IP-adresser. Tiderne endres imidlertid bare minimalt, og hvis de gjør det, er det bare med noen få minutter.

I Kanchanaburi stopper togene på to stasjoner. Hovedstasjonen i Kanchanaburi ligger i sentrum av byen, men den mest populære stasjonen for turister er Saphan Khwae Yai, rett ved broen over elven Kwai, der alle togene også stopper.

Buss

Betydelig mer travel transport tilbys med buss, eller rettere sagt i de fleste tilfeller en minibuss eller varebil. Fra Bangkok til Kanchanburi er det avganger to ganger i timen hele dagen. De aller fleste avgangene i Bangkok går fra Mochit busstasjon og stopper også ved South Bus Station (se Bangkok-guiden for mer informasjon).

I Kanchanaburi stopper bussen på hovedbusstasjonen, som ligger i sentrum av byen, ca. 3,5 km fra broen over elven Kwai(se kartet for nøyaktig plassering).

Det er ikke nødvendig å sjekke rutetider på forhånd. Bussene/skyttelbussene går hver halvtime. Den første avgangen fra Kanchanaburi går kl. 4:00, den siste kl. 19:00. Fra Bangkok går den første forbindelsen kl. 17.00, den siste rundt kl. 19.50.

Billetter til Bangkok koster 150 thb og betales kontant i billettskranken utenfor perrongen.

Hva du kan se rundt omkring

Oppdag alle stedene du kan se i Thailand.

Denne artikkelen kan inneholde tilknyttede lenker som redaksjonen vår kan tjene provisjon fra hvis du klikker på lenken. Se vår side om annonsepolitikk.

Noen spørsmål igjen?

Hvis du har spørsmål eller kommentarer til artikkelen...

0 kommentarer

Logg inn på Cestee

... det verdensomspennende reisefellesskapet

Fortsett med Facebook

Har du ikke en reisekonto ennå? Registrer deg